"۹ هزار هکتار از جنگلهای بلوط گیلان‌غرب آلوده به انگل لورانتوس شده است"

​​​​​​​بنابر گفته‌های رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان‌غرب انگل گیاهی لورانتوس به جنگل‌های این منطقه زیان‌های فراوانی وارد کرده است

جبار ولی پور رئیس اداره ی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گیلان‌غرب در سخنانی اعلام کرد که ۹۰۰۰ هکتار از جنگلهای بلوط این شهرستان به انگل گیاهی لورانتوس آلوده شده است.

انگل لورانتوس یک انگل گیاهی است که بر روی شاخه ی بلوط قرار می‌گیرد و رشد می‌کند و در نهایت سبب خشک شدن درخت بلوط می‌شود.

 

شهرستان گیلان‌غرب در کل حدود ۷۵ هزار هکتار جنگل بلوط دارد و بخشی از زیباترین و بکرترین جنگلهای بلوط روژهلات در این شهرستان قرار دارد.

 

به گفته‌ی ولی‌پور تخم این انگل بوسیله‌ی پرندگان و یا باد پراکنده می‌شود، اما زمزمه‌هایی در دست داشتن سپاه در پراکندن این انگل در جنگل‌های بلوط روژهلات وجود دارد.

 

سیاستهای سپاه در نابود‌سازی جنگل‌های زاگرس بر کسی پوشیده نیست و هر سال با اقدام به آتش زدن این جنگل‌ها توسط مزدوران محلیش در راستای نابودی این جنگل‌ها گام برمی‌دارد.

 

جنگلهای بلوط گیلان‌غرب نیز امسال شاهد چندین آتش‌سوزی گسترده بود که حجم وسیعی از جنگل‌های بکر منطقه را با خاک یکسان کرد.

 

نابودی جنگل‌های بلوط علاوه بر زیانهای جبران ناپذیر محیط زیستی و توریستی به زندگی اهالی منطقه بویژه عشایر زیانهای بسیار وارد می‌کند و معیشت آنها را با خطر جدی مواجه می‌کند.