آغاز تحقیقات درباره‌ی نقش استخابارات ترکیه در قتل‌عام پاریس

​​​​​​​سه زن انقلابی کرد در دی‌ماه سال ۱۳۹۱ در شهر پاریس فرانسه به قتل رسیدند. پرونده‌ی این ترور وارد مرحله‌‌ی تازه‌ای شده است

  با توجه به اطلاعات بدست آمده درباره‌ی نقش سازمان استخبارات ترکیه میت در ترور سه زن انقلابی کرد تحقیقات مربوطه آغاز شد.

 

  مارس سال ۲۰۱۸ خانواده‌ی سه زن انقلابی کشته شده درخواست کرده بودند درباره‌ی آمران و همدستانشان در این جنایت تحقیقاتی انجام گردد.

 

  یکی از قضات ضد ترور مسئول بررسی مجدد این پرونده است. وکیل جین لوئیس مالتره در گفتوگو با خبرگزاری فرات اعلام کرد تحقیقات آغاز گشته و نقش استخبارات ترکیه در این جنایت بررسی خواهد شد.

 

  مالتره اعلام کرد:"دادگاه نقش سرویس‌های ترک را تائید کرده است." وی افزود مدارک مربوط هنوز بدست ما نرسیده و معلوم نیست تا چه مدت تحقیقات بطول بیانجامند.

  مالتره درخواست سال گذشته را خاطرنشان ساخته و گفت؛ "پس از مرگ متهم ما اعلام کردیم که او تنها نبوده و سرویس‌های مخفی ترک اسلحه در اختیار وی قرار داده‌اند."

  مالتره در ادامه اظهار داشت، پرونده‌ی قبلی تنها علیه متهم ، عمر گونِی‌ بوده و افزود در همان پرونده نقش ترکیه به وضوح مشخص است.

 

یک رویداد تاریخی

  وکیل آنتونی کومته در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد؛"رویدادی تاریخیست؛ مصونیت انجام قتل‌های سیاسی که فرمان آن‌ها از خارج صادر شده است در فرانسه پایان می‌یابد."

  این جنایت در ۹ ژانویه ۲۰۱۳/ ۲۰ دی ۱۳۹۱ در داخل ساختمانی در مرکز پاریس بوقوع پیوست و طی آن ساکینه جانسز از بنیانگزاران حزب کارگران کردستان، فیدان دوغان نماینده کنگره ملی کردستان ک.ن.ک در پاریس و لیلا شایلمز عضو جنبش جوانان کرد به قتل رسیدند.

  تنها مظنون این پرونده در پایان سال ۲۰۱۶ کمی پیش از آغاز محاکمه به گونه‌ای مشکوک در زندان درگذشت و پرونده مختومه گشت. در نتیجه مختومه شدن پرونده خانواده قربانیان و کردها این قرار را رد کرده و در ۱۲ مارس ۲۰۱۸ برای بار دیگر شکایت کردند.