آمار جمهوری اسلامی از قتلعام آبان ٩٨: ٢٣٠ کشته و دو هزار مجروح

شش ماه و نیم مخفی‌کاری؛ سرانجام نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی در مورد سرکوب اعتراضات سراسری آبان ٩٨ و کشتار صدها نفر از مردم در نشستی خبری شرکت کرد. مجتبی ذالنوری شمار کشته‌ها را تنها ٢٣٠ نفر اعلام کرد.

مجتبی ذالنوری نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که تنها ٧ درصد از کشته شدگان در درگیری مستقیم با مأموران جان خود را از دست داده‌اند. او در سخنانی متناقض مدعی شد که ٢۶ درصد به دلایل نامعلوم از جمله شلیک گلوله به شقیقه از فاصله سه متری جان خود را از دست ‌داده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که خود از حامیان رحمانی فضلی وزیر کشور است در حاشیه جلسه اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت:"رسانه‌های بیگانه آمارهای دروغین اعلام کرده و تا ١٠ هزار نفر کشته اعلام کردند. ٢٣٠ کشته در مجموع داشتیم که ۶ نفر از مأموران بودند."

او در ادامه گفت که تنها ٧ درصد از قربانیان در درگیری مستقیم با نیروهای انتظامی جان خود را از دست داد‌‌ه‌اند و ١۶ درصد در حمله به مراکز نظامی و انتظامی، ٣١ درصد در حمله به مراکز عمومی مثل فروشگاه‌‌ا و بانک‌ها، ٢٠ درصد در قالب نیروهای تأمین امنیت و نظم و ٢۶ درصد هم به دلایل نامعلوم کشته شده‌اند.

آمار ارائه شده از سوی ذوالنوری در تناقض کامل با تصاویر ویدیویی منتشر شده از اعتراضات سراسری آبان‌ماه ٩٨ است. در این تصاویر نیروهای امنیتی مستقیما به سوی معترضان گلوله‌های جنگی شلیک می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته جزئیات کشته شدن حداقل ٣٠۴ نفر در اعتراضات سراسری آبان ٩٨ را منتشر کرد. خبرگزاری رویترز نیز در دوم دی ماه ٩٨ به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران تعداد کشته شدگان قتلعام آبان را بیش از ١۵٠٠ نفر اعلام کرده بود.