آمریکا آموزش خلبان‌های ترک جنگنده‌های اف-۳۵ را متوقف کرد

  ایالات متحده آمریکا سرانجام تصمیم گرفت در واکنش به عدم پاسخگویی مسئولان رژیم ترک به توقف خرید سامانه دفاع هوایی اس ۴٠٠ آموزش خلبان‌های اف ٣۵ این كشور را متوقف کند

  به نقل از خبرگزاری رویترز مقام‌‌های آمریکا از تصمیم واشنگتن مبنی بر توقف آموزش خلبان‌های ترک در آریزونا خبر دادند که قصد یادگیری کار با جنگنده‌‌های اف ٣۵ داشتند. واشنگتن پس از شدت گرفتن اختلافات دو کشور آمریکا و ترکیه در رابطه با همکاری‌های نظامی آنکارا با مسکو تصمیم خود را به مرحله اجرا گذاشت.

  رژیم ترک سفارش خرید سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه را طبق قراردادی به این کشور داده است و از سوی دیگر قصد خرید جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را هم دارد. واشنگتن می‌گوید که ترکها نمی‌تواند هر دو این تجهیزات را باهم داشته باشد.

  به گفته‌ی رویترز دو مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان ذکر نشود گفته‌اند که شاید این تصمیم آمریکا باعث شود ترکیه برنامه خود را تغییر دهد. وزارت دفاع آمریکا در مورد توقف آموزش خلبانان‌های ترکیه اطلاعیه‌ای صادر نکرده است.

  شایان ذکر است پاتریک شاناهان وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود ترکیه در صورت خرید سیستم دفاع هوایی اس ۴٠٠ روسیه باید از هواپیماهای پیشرفته اف ٣۵ چشم‌پوشی کند.

  ترکیه خواهان خرید ۱۰۰ جنگنده هوایی است که ارزش آن‌ها در حال حاضر ۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

تدابیر اخذ شده از نگرانی‌های ما نمی‌کاهند

  به نقل از وبسایت صدای آمریکا آندره وینتیتنز مدیر امور سیاست اروپا و ناتو در پنتاگون در رابطه با سیستم دفاع موشکی اس ۴٠٠ در نشست مجلس فارین پولیسی که در آن به امنیت اروپا پرداخته شده بود شرکت کرده است. نامبرده گفت که تدابیر اخذ شده از نگرانی‌های آنان در این مورد کم نمی‌کنند.

  مسئولان آمریکایی و ترک هفته گذشته پس از گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ و طیب اردوغان مدعی شدند که دو نفر را برای تشکیل کارگروهی در این مورد تعیین کرده‌اند.

  وینتیتنز تأکید کرده است که خرید اس ۴٠٠ از سوی ترکیه ریسکی است که قبول آن برای آمریکا غیرقابل قبول می‌باشد و افزود:"هیچ تدبیری در این مورد از نگرانی‌های ما نمی‌کاهد."