آمریکا بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل بر ایران را اعلام کرد

ایالات متحده آمریکا بازگشت تحریم‌های بین‌المللی بر ایران به اجرا گذاشت. بازگشت تحریم‌های سازمان ملل بر ایران در حالیست که سایر اعضای برجام با دیدگاه آمریکا موافق نیستند. احتمال می‌رود که این تصمیم واشنگتن بر تنش‌ها در سازمان ملل بیافزاید

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه (١٩ سپتامبر) بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را اعلام کرد.

پمپئو هشدار داده و گفت، کشورهایی که به تعهدات خود در جهت اجرای تحریم عمل نکنند باید منتظر پیامدهای رفتار خود از سوی آمریکا باشند.

هشدار پمپئو به دیگر کشورها

مکانیسم اجرای تحریم‌ها از ورود ایران به عرصه‌های تجارت و بازرگانی در سطح جهان جلوگیری می‌کند. پمپئو گفت:"اگر کشورهای عضو سازمان ملل به تعهدات خود عمل نکنند آمریکاآمده است که آنان را مجازات کند و مکانیسم‌های لازم را به اجرا بگذارد." وزیر امور خارجه آمریکا افزود کشورها و نیروهای ناقض تحریم باید پیامدهای آن باشند.

شش هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. گفته می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس مجهوری این کشور روز سه‌شنبه در نشست عمومی سازمان ملل تمهیدات لازم را در مورد تحریم‌های ایران اعلام کند. اما تاکنون تنها ایالات متحده آمریکا بر اجرای تحریم‌ها پافشاری می‌کند. روسیه، چین و کشورهای اروپایی مخالفت خود را با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

آمریکا تنهاست

قبل از اعلام بازگشت تحریم‌ها هر کدام از فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه‌ای مشترک به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بودند که تصمیم به بازگشت تحریم‌ها فاقد «وجاهت قانونی» است.

ایالات متحده آمریکا در ماه مه ٢٠١٨ به صورت یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران کنار کشید و خواستار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شد. این اقدام آمریکا دامنه تنش‌های میان تهران و واشنگتن را افزایش داد. آمریکا کشورهای دیگر توافق هسته‌ای را تحت فشار قرار داده است تا به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کمک کنند.

دیپلمات سازمان ملل: چیزی روی نمی‌دهد

اعلام شد که مسئولان آمریکا تحریم اسلحه علیه ایران را برای مدت نامعلوم تمدید کرده‌اند و همکاری با برنامه بالستیک و هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنند. یک دیپلمات سازمان ملل به خبرگزاری فرانس پرس گفته است؛ چیزی روی نمی‌دهد، چنان وضعیتی بوجود آمده است که هر ماشه‌ای را فشار دهید گلوله‌ای خارج نمی‌شود.