تنها مقاومت به تغییر می‌انجامد

روزنامه‌نگار کرد، گلستان ایکه که ۵٣ روز است در استراسبورگ دست به اعتصاب غذا زده است طی گفت‌وگویی اظهار داشت که  اگر این مقاومت گسترش یافته و  جامعه به حمایت از آن بپردازد؛ بدون شک مطالبات برآورده خواهند شد

اعتصاب غذای ریاست مشترک کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک ک.ج.د و نماینده‌ی جولمرگ از حزب دمکراتیک خلق‌ها، لیلا گوون به منظور پایان دادن به انزوای رهبر خلق کرد، عبدالله اوجالان در ٩٢ روز خود قرار دارد. در همین راستا در هولیر نیز اعتصاب غذای ناصر یاغز در ٧٩ روز خود قرار داشته و زندانیان سیاسی نیز در زندان‌های کردستان و ترکیه ۵۴ روز اعتصاب غذای نامحدود و بدون بازگشت خود را سپری می‌کنند. در اروپا نیز بسیاری از سیاستمداران، دانشگاهیان ، روزنامه نگاران و کنشگران با همان مطالبات از ١٧ ژانویه‌ی ٢٠١٨ در اعتصاب غذا به سر می‌برند. یکی از این اعتصاب کنندگان، روزنامه نگار کرد گلستان ایکه است که در استراسبورگ امروز وارد ۵٣ روز اعتصاب غذای خود شده است.

 

باور من راسخ‌تر شده است

ایکه در این گفت‌وگو اظهار داشت که او از روز اول شروع اعتصاب غذا اعتقاد راسختری به درستی این مقاومت دارد. با این مقاومت نتایج آن ظاهر شده است. ما تاثیر پویش‌های نیروی مقاومت را دیده و اعتقاد ما به پبروزی بیشتر و قوی‌تر شده است. ایکه با یادآوری مشکلاتی جسمی ایجاد شده برای اعتصاب کنندگان و از جمله وضعیت جسمی یوکسل کوچ و کرَم سولهان گفت: با وجود وضعیت وخیم جسمی، این دو درمان را نپذیرفته‌اند. ایکه به وضعیت لیلا گوون  و ناصر یاغز اشاره کرده  و گفت وضعیت هر دو از مرحله‌ی حاد و خطرناک گذشته است و احتمال روی دادن وضعیت ناگواری برای آنان موجود است.

 

مقاومت، پیروی خط مشی ماست

ایکه اظهار داشت: ما در روز اول اعلام کردیم تا زمانی‌که مطالبات ما برآورده نشوند هر مشکلی را تحمل کرده اما از مقاومت خود دست برنخواهیم داشت. اکنون و فردا نیز تصمیم ما تغییر نخواهد کرد. از نظر ما مقاومت، بدون هیچ تردیدی پیروزی خط مشی ما است. تا زمانی‌که خواست‌های پذیرفته نشود، تا زمانی که  انزوای رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان پایان نیابد، این اعتصاب ادامه خواهد یافت. بار دیگر نیز بر این خواستمان تاکید می‌کنیم. لیلا گوون نیز اعلام کرده است 'ما میراثدار نسلی هستیم که آنقدر به زندگی عشق می‌ورزیم آماده‌ایم برای آن جانمان را فدا کنیم.'

 

طرح شکست ما، شکست خورده است

ایکه در این میان اعلام داشت که انزوای اوجالان مساله‌ی این چند سال اخیر نبوده است. سیستم امرالی خود سیستم انزوا و ایزوله کردن بوده و خلق کرد و در راس آن، اوجالان را هدف قرار داده است. اما طی سه سال اخیر این انزوا شدیدتر شده است.

 

ایکه با توجه به ملاقات  سال‌های ٢٠١٣ و ٢٠١۵ با اوجالان گفت: اما از ۵ آوریل هیات وکلا و خانواده‌ی اوجالان موفق به دیدار با وی نشده است. طراحی انزوا، ایزوله کردن و شکست ما در اندک زمانی انجام شد.  حملات سال ٢٠١۵ و بعد از آن به این طرح وابسته بودند. اما طی سه سال اخیر در شمال کردستان به طور اخص و در هر چهار بخش کردستان به طور اعم، علیه این اقدامات مبارزه آغاز و طرح شکست ما با شکست مواجه شده است.

 

عدم دستیابی به نتیجه‌ی این مقاومت، غیر ممکن است

ایکه با یادآوری تلاش‌هایی که علیه زندگی اوجالان در جریان کودتای ١۵ ژوئیه به وقوع پیوست اظهار داشت در این مدت تردیدهایی در ارتباط با زندگی رهبر آپو پیدا شد، از همین رو اعتصاب‌های غذا شروع و دولت ترک مجبور شد محمد اوجالان را به زندان امرالی اعزام نماید، از همین رو اعتصاب غذا نیز به پایان گرفت. اما این‌بار نیز به رغم خوشحالی از وضعیت سلامتی رهبر آپو اعلام میداریم که این وضعیت را قبول نمی‌کنیم. هدف مقاومت ما درهم شکستن انزوای رهبر آپو به گونه‌ای است که دیدار با وی به صورت منظم ادامه داشته باشد. در اینجا نقض حقوق وجود دارد. هدف از دیداری که در آخر هفته‌ی گذشته انجام شد کاملا آشکار است. از این نکته نیز اطلاع داریم که دولت ترکیه با هدفی خاص این دیدار ار ترتیب داده است. اما در صورتی‌که مقاومت گسترش یابد و جامعه به حمایت و پشتیبانی از آن برخیزد بدون تردید خواست و مطالبات ما پذیرفته خواهد شد. غیر ممکن است که مقاومتی مشروع بدون نتیجه باشد.

 

مقاومت باعث تغییر خواهد شد

ایکه خاطرنشان ساخت که اوجالان برای آن‌ها تامین کننده‌ی صلح و جنگ بوده و تا زمانی‌که انزوا خاتمه نیافته و جنگ و کشتار خاتمه نیابد، آنها دست از اعتصاب غذا برنخواهند داشت. از سوی دیگر این اعتصاب در مقابله با خط مشی جنگ‌طلبی است. از همین رو این مقاومت تاریخی معنادار ارزیابی می‌شود. به دلیل وضعیت کنونی ملاقات با اوجالان و کردها بسیار مهم ارزیابی می‌شود. در کردستان جنگ در جریان است. طی ٨ سال گذشته در شمال سوریه کردها دستاوردهای مهمی را کسب کرده‌اند. سیستمی ایجاد کرده‌اند که طی آن قادر به جمع کردن تمامی خلق‌های منطقه زیر چتر خود شده‌اند. اکنون این سیستم در حال تبدیل به یک موقعیت سیاسی است. به همین دلیل انزوا علیه رهبر آپو تشدید شده است. دولت ترک حملات مرگبار خود را افزایش داده است. درصدد هستند کردها و خلق را از اوجالان دور کنند. چنین امری مایه‌ی پذیرش نیست. تلاش می‌کنند که واقعیت بدون  زمینه‌ی سیاسی، بدون اوجالان و بردگی و بندگی را بر کردها تحمیل کنند. در چنین مرحله‌ای ما بیشتر نیازمند اوجالان هستیم. این مقاومت همزمان حفظ موجودیت ما نیز قلمدادمی‌شود. ما دریافتیم که درصدد هستند با امحا و نابودی اجالان، خلق کرد را نابود کنند. ما می‌خواهیم این روند را تغییر دهیم. آنچه که این وضعیت را تغییر خواهد داد، مقاومت است.

 

چرا استراسبورگ؟

ایکه در ارتباط با علت انتخاب استراسبورگ به عنوان مکان این اعتصاب، اظهار داشت که این شهر مرکز اتحادیه‌ی اروپا و مرکز کمیته‌ی منع شکنجه‌ی اروپا به شمار می‌رود. ایکه اعلام نمود که تنها مقاومت است که موضع این سازمان‌ها را مشخص می‌کند. اکنون نیز وضعیت بدینگونه است. ملاقات‌هایی را با شخصیت‌های اروپایی انجام داده‌ایم؛ این ملاقات‌ها تحت تاثیر این مقاومت بوده‌اند. با این وجود این اعتصاب هنوز نیز به اهداف خود دست نیافته است.

 

همگان باید به این مقاومت بپیوندند

ایکه اعلام داشت که یکی از اهداف اعتصاب آنان شکستن سکوت است. مقاومت تا کنون در بخشی از جامعه گسترش یافته است. اما باید به مقاومت نهایی دچار چرخش شود. ما از کردها در استانبول و ازمیر می‌خواهیم مقاومت لیلا گوون را ادامه دهند. از کردها در آمد، وان، الیه و دیگر شهرها می‌خواهیم که به شیوه‌ای گسترده‌تر این مقاومت را گسترش دهند. خلق ما برخوردار از فرهنگ مقاومت است. درصورتی که خواهان پیروزی در انتخابات هستیم این مقاومت بدون چون و چا باید به پیروزی دست یابد.