ادعای تازه وزیر خارجه ایران: عامل حمله به هواپیمای اوکراینی در زندان است

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که عامل حمله به پرواز شماره ٧۵٢ بازداشت شده و اکنون در زندان است. این در حالی است که گزارش‌هایی در مورد عمدی بودن حمله سپاه در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر از بازداشت عامل حمله موشکی به هواپیمایی مسافربری اوکراینی خبر داد که در آن ١٧۶ نفر کشته شدند.

او سپس به حمله موشکی ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در سی سال پیش اشاره کرده و گفته است که آمریکا هنوز عامل آن حمله را مورد بازخواست قرار نداده است.

جواد ظریف از اعلام هویت فرد بازداشت شده و جایگاه وی در سپاه چیزی نگفت، زیرا سپاه پاسداران به دلیل فشارهای داخلی و خارجی به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراین اعتراف کرده بود. اعلام بازداشت عامل حمله در حالی است که برخلاف ادعای سپاه مبنی بر غیرعمدی بودن حمله گزارش‌هایی مبنی بر حمله برنامه‌ریزی شده و آگاهانه به هواپیمای اوکراینی از سوی سپاه منتشر شده است.

صبح روز ١٨ دی/ ٨ ژانویه ٢٠٢٠ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با دو موشک یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی اوکراین را سرنگون کرد. سقوط هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ به مرگ ١٧۶ سرنشین آن انجامید.

جمهوری اسلامی در سه روز نخست قویا منکر حمله موشکی به این هواپیما شد و دست به مخفی کاری در این رابطه زد. پس از سه روز افشای مدارک از سوی رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی ناچارا به حمله موشکی از سوی سپاه اعتراف کرد. اعتراف سپاه پاسداران به حمله موشکی با اعتراض‌های ضدحکومتی گسترده‌ای در ایران مواجه شد.