ادامه نگرانی‌ها از وضعیت سلامتی اوجالان

طی روزهای اخیر کشورهای اروپایی صحنه اعتراضات مردمی با خواست آزادی رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان بودەاند. خشم و اعتراضات به دنبال آن بالا گرفته که مقامات رسمی ترکیه از پاسخدهی در مورد وضعیت سلامتی اوجالان خودداری کردەاند.

روز گذشته هزاران معترض در شهرهای آلمان، هلند، یونان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اتریش و کشورهای حوزه اسکاندیناوی با حمل تصاویری از اوجالان دست به راهپیمایی زدند

 

کمتر از یک هفته پیش برخی رسانەهای ترکیه خبری در مورد عدم حیات رهبر خلق کرد در زندان امرالی منتشر کردند. هرچند یک مقام محلی در بورسا این خبر را تکذیب کرد اما مقامات بلند پایه ترکیه واکنشی به آن نشان ندادەاند.

 

پ.ک.ک از دولت ترکیه خواسته است که فورا به نگرانی‌ها در این مورد پاسخ دهد و مجوز ملاقات اعضای خانواده یا یک هیئت سیاسی برای دیدار با اوجالان صادر شود. پژاك هم در بیانیەای گفتە است که سرنوشت اوجالان به تنهایی می‌تواند عامل جنگ یا صلح در خاورمیانه باشد.

 

در پاسخ به تظاهرات کردها در اروپا، وزارت خارجه ترکیه در بیانیەای گفته است سفرای کشورهای محل تظاهرات در اروپا را احضار و ناخشنودی خود را بیان کرده است.

 

اوجالان که در ماه فوریه سال ١٩٩٩ با همکاری امریکا و اسرائیل و همراهی کشورهای اروپایی در کنیا ربوده شد از آنزمان تحت شرایط ضدانسانی در سلول انفرادی جزیره امرالی نگهداری می‌شود.

 

سازمان منع شکنجه اروپا موسوم به سی‌پی‌تی در نوزده سال گذشته بارها در مورد شکنجه در زندان امرالی به آنکارا تذکر داده اما اقدامات تنبیهی لازم را علیه آن اعمال نکرده است. مقر سی‌پی‌تی در استراسبورگ فرانسه یکی از پایگاههای اصلی تجمعات اعتراضی در روزهای اخیر بوده است.

 

اوجالان در دوران زندان نیز رهبری جنبش آزادیخواه کردستان را برعهده داشته و هرگز تسلیم خواستەهای فاشیستی حکومت ترکیه نشده است.