خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

اعلام اسامی برندگان جوایز موسی عنتر

برندگان جایزه روزنامه‌نگاری موسی عنتر و شهیدان رسانه‌های آزاد اعلام شدند. روزنامه ینی‌یاشام (زندگی تازه) در این دوره حضور داشت و جوایز در ۵ بخش به برگزیدگان اهدا شد.

موسی عنتر، روزنامه‌نگار و میهن‌دوست سرشناس کوردستان که از سوی کوردها به عنوان «آپی موسا» شناخته می‌شود روز ٢٠ سپتامبر ١٩٩٢ در محله سیران تپه، در منطقه ینی‌شهیر شهر آمَد از سوی سازمان ژیتم - یگان استخبارات دولت ترکیه - در یک کوچه به قتل رسید. هر سال به مناسبت شهادت موسی عنتر جوایزی به برگزیدگان رسانه‌‌ها و اصحاب قلم داده می‌شود.

در بخش اخبار به زبان تُرکی جایزه امسال به «اردوغان آلایومات» خبرنگار آژانس خبری مزوپوتامیا برای تنظیم خبری با عنوان «بقایای ٢۶١ پیکر را در زیر پیاده‌رو پنهان کرده‌اند» تعلق گرفت. جایزه ویژه هیئت داوران به روزنامه‌نگار «ارجمند آکدنیز» برای تهیه خبر «با رمز ریو پناهجویان را به مرگ سپردند» منتشر شده در روزنامه اورنسل تعلق گرفت.

در بخش اخبار به زبان کوردی جایزه امسال مشترکا به «فخرالدین کلیچ و عایشه سوروم» برای خبر «پس از سه سال بقایای جنازه را با پست فرستادند» تعلق گرفت که در خبرگزاری مزپوتامیا منتشر شده بود. همچنین «مدیا أورن« با خبر «به نامه اِ.اُ دست یافتیم که از سوی سرگروهبان مورد تجاوز قرار گرفته بود» از خبرگزاری روژنیوز یک جایزه را به خود اختصاص داد.

جایزه روزنامه‌نگاران برگزیده غربتلی ارسوز به «سیبل یوکلر» از نشریه «گازتا کارنجا» برای خبر «پلیس‌ها تقریبا آمنه بولوت را متهم کرده‌اند» تعلق گرفت. همچنین جایزه ویژه هیئت داوران برای روزنامه‌نگاران زن به «دیلک اونجل» برای خبر «مرگ مشکوک مادری که شاهد تجاوز به دخترش بود» از خبرگزاری مزوپوتامیا تعلق گرفت.

در بخش عکس جایزه امسال به «زینب کورای» برای عکس «محاصره» تعلق گرفت که محاصره پارلمانتار‌های ه.د.پ از سوی پلیس رژیم ترک را در حین توزیع بیانیه نشان می‌دهد.

همچنین در این بخش «فاتوش اردوغان» برای عکس «عکسی از ترکیه» جایزه‌ای را نصیب خود کرد. این عکس پیکر  ابرو تمتیک، وکیل مدافع کورد را نشان می‌دهد که پس از ٢٣٨ روز اعتصاب غذا جانباخته است.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش عکس به «سدات تاشکین» برای عکس «حسنکیف» تعلق گرفت.

در بخش کاریکاتور هم جایزه امسال به «بشیر گروغلو» و جایزه ویژه هیئت داوران این بخش نیز به «قیمت گووَن» رسید.