اعلام تحریمهای جدید امریکا بر ایران

در نخستین واکنش آمریکا نسبت به حملات ایران به آرامکو، این کشور دستور تحریم بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی را صادر نمود. گزارشات تایید نشده‌ای نیز از حمله سایبری به مراکز نفتی ایران منتشر شده است

   در نخستین واکنشهای ایالات متحده امریکا نسبت به حملات ایران به آرامکو، روز گذشته آمریکا دستور تحریم بانک مرکزی و صندوف توسعه ملی را صادر نمود. همچنین امروز خبرهای تایید نشده‌ای مبنی بر حملات سایبری به زیر ساختهای نفتی ایران نیز منتشر شده است.

   متعاقب اعلام این تحریمها دونالد ترامپ در سخنانی با خبرنگاران در کاخ سفید اعلام نمود که تحریمهای اعمال شده علیه ایران سنگین‌ترین تحریم‌هایی هستند که تاکنون علیه یک کشور وضع شده است. صندوق توسعه ملی ایران و شرکتی تحت عنوان تجارت اعتماد پارسه نیز به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده سپاه پاسداران، نیروی قدس و وزارت دفاع ایران در لیست تحریمهای اخیر قرار گرفتهاند.

   وزیر امور خارجه ایران در رابطه با تحریمهای شب گذشته ایالات متحده امریکا اعلام نمود که دولت آمریکا به تحریم ایران عادت کرده است و همان مؤسسه‌ای را که قبلاً تحریم کرده بود، با نام جدیدی تحریم می‌کند. سخنگوی زارت امور خارجه ایران نیز با واکنش نسبت به تحریمهای جدید، آمریکا را به زورگویی، یک‌جانبه‌گرایی و اعمال تروریسم اقتصادی متهم نمود. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در رابطه با تحریمهای جدید اظهار داشت که این تحریمها  موضوع جدیدی نبوده و فقط تحریم‌های قدیمی به شکل دیگری بیان شده است.

​​​​​​​   تبعات تحریمهای جدید و خصوصا بانک مرکزی می تواند نتایج بسیار تخریب کننده‌ای را بر اقتصاد ایران گذاشته و باعث انزوای مطلق این کشور در عرصه اقتصاد جهانی شود. در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز تحریم آمریکا بر بانک مرکزی، ایران را وادار به گفتگو با امریکا و امضای برجام نمود.