اعمال محدودیت بر اینترنت در ایران

همزمان یا انتشار اخباری مبنی بر چگونگی ورود ویروس کامپیوتری استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران، بار دیگر محدودیتهای اینترنتی در ایران در دستور کار مقامات ایرانی قرار گرفته است

   با گذشت ١٢ سال از انتشار ویروس استاکس نت در تاسیسات هسته‌ای نطنز که منجر به آسیبهای جدی به زیرساختهای هسته‌ای و توقف بخشی از آن شد مقامات نظامی ایران درصدد کنترل و اعمال محدودیت بر آن برآمده‌اند.

   با انتشار خبر چگونگی آلوده شدن کامپیوترهای سایتهای هسته ای ایران به ویروس استاکس نت و دست داشتن سازمان اطلاعاتی هلند در این عمل روز دوم سپتامبر روزنامه فولکس کرانت هلند، به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشته بود که سرویس اطلاعاتی هلند (AIVD) سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را در حمله سایبری به تأسیسات نظنز کمک کرده‌اند. با انتشار این خبر از سوی روزنامه فولکس کرانت مقامات ایرانی با ابراز واکنش نسبت به آن، اعمال محدودیت بر اینترنت و تسریع تکمیل اینترنت ملی را بار دیگر در دستور کار خود قرار دادند.

   در مهمترین واکنش  رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران  اعلام نمود که نیروهای مسلح این کشور برای بدست گرفتن کنترل شبکه اینترنت کشور آمادگی دارند. سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه در جلسه پرسش و پاسخی در آموزشگاه رزم مقدماتی شهید مدرس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ورود نیروهای مسلح به موضوع زیرساخت‌های شبکه‌ای وجود دارد اظهار داشت: نیروهای مسلح مسئولیت مستقیمی در این حوزه ندارند، اما با توجه به شناخت و مطالعه‌ای که داریم، قطعاً توان ایجاد اینترنت ملی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات را در کشور داریم. هفتاد درصد پهنای باند ما در اختیار خارجیهاست و خودمان در را باز کرده‌ایم تا آنها بیایند و افکار عمومی و جوانان را مدیریت کنند.

​​​​​​​   همزمان با این گفته‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و عضو پیشین وزارت اطلاعات نیز برای پاسخ دادن به مسائل مرتبط به اینترنت و چرایی بسته نشدن فیلترشکن‌ها به مجلس اسلامی دعوت شد.

​​​​​​​   جهرمی در این رابطه اظهار داشت که با این حجم از محدود بودن عمومی دسترسی‌ها، اساتید دانشگاه نمی‌توانند وارد سایت مقالات و پژوهشهای مورد نظرشان شود، تاجران که تحریم هستند نمی‌توانند وارد شبکه‌های بانکی شوند و توسعه‌دهنده‌های نرم افزار به مشکل برمی‌خورند. مگر می‌شود بدون ساماندهی رفت و با همه ابزارها مقابله کرد؟ جهرمی در یخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود مافیای فروش فیلترشکن اظهار داشت که در حال حاضر فیلترشکن به راحتی فروخته می‌شود برخوردی با این تجارت نمی‌شود و پشتش هم معلوم است چه کسی است. مگر نمی‌شود پشت این مافیا را درآورد؟ ما شاهد تجارت چندصد میلیاردی در این حوزه هستیم. در همین رابطه آذری جهرمی از تهیه لایحه‌ای در دولت ایران  برای حفظ حقوق افراد و حریم خصوصی در فضای مجازی خبر داد و گفت «باید برخی مقررات پیشین حذف شود و حقوق افراد نیاز به چارچوب‌های قانونی دارد که کشور ما فاقد آن است.»

​​​​​​​   به نظر می‌رسد با انتقادات شدید و پیوسته ائمه جمعه، مراکز اطلاعاتی و نظامی ایران از آزادی موجود در فضای سایبری مقامات ایران همچنان از قدرت سازماندهی بالای شبکه‌های اجتماعی، آزادی جریان اطلاعات و از همه مهمتر، حملات سایبری به تأسیسات نفت و گاز، هسته‌ای و نظامی خود نگران هستند. در یکی از این حملات به زیرساختهای نظامی ایران، در اواخر خرداد سال جاری ایالات متحده خبری را مبنی بر حمله این کشور به سیستم سایبری موشکی ایران منتشر کرده بود که در جریان آن بخشی  از سایتهای کنترل موشکی ایران از کار افتاده بود. اخرین حمله نیز طی هفته گذشته به مرکز کنترل اطلاعات دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی داده بود.

​​​​​​​   با توجه به این سخنان و دگرگونی ماهیت جنگهای سده بیست ویک، به نظر می‌رسد ایران با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل اینترنت ملی و قطع ارتباط شهروندان ساکن در این جغرافیای سیاسی با جهان خارج دست بزند. هر چند حمله به زیر ساختهای استراتژیک ایران برای امنیت ملی این کشور حایز اهمیت فراوان است، اما این کشور به عنوان یکی از یزرگترین دشمنان آزادی بیان و آزادی جریان اطلاعات، تا کنون همواره مخالفت خود را با اینترنت در ایران اعلام کرده است. از همین رو شاید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اعمال محددیتهای بیشتر بر اینترنت بوده و حتی می‌توان پیش بینی کرد که در صورت تکمیل اینترنت ملی دسترسی بخش اعظم کاربران به سیستم بین‌المللی اینترنت قطع گردد.