انتشار گزارش فدراسیون حمایت از خانواده زندانیان در ترکیه

فدراسیون حمایت از خانواده زندانیان و محکومین گزارش‌ هفتگی خود را در رابطه با وضعیت زندان‌های ترکیه منتشر کرد.

در گزارش هفتگی "فدراسیون حمایت از خانواده زندانیان و محکومین"* با اشاره به عدم رعایت بهداشت و فقدان امکانات زندان برای مقابله با شیوع کرونا آمده است که این مورد زندگی سالمندان، بیماران و کودکان را در زندان‌ها با خطر جدی روبرو می‌کند.

فدراسیون سپس خواستار عدم تبعیض میان زندانیان و بازداشت‌شدگان و همچنین توجه به مبانی بین‌المللی حقوقی در رفتار با زندانیان شده است.

در ادامه آمده است:

* در برخی از زندان‌ها مواد بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی کننده را به زندانیان نمی‌دهند و زندان‌ها را ضدعفونی و گندزدایی نمی‌شوند.

* سلول‌های زندان که باید محل نگهداری شمار معینی باشند به عنوان مرکزی برای حبس تعداد زیادی محبوس مبدل شده‌اند.

* زندانبانان و پرسنل زندان‌ها بدون توجه به مبانی بهداشتی به سلول‌های زندان و حتی خارج از زندان‌ها رفت و آمد می‌کنند.

* زندانیان بیمار در برخی از زندان‌ها از حق مداوا در بیمارستان‌های خارج از زندان محروم می‌شوند.

* در زندان نوع T قره حصار آفیون شمارش زندانیان را به صورت ایستاده انجام می‌دهند. زندانیانی که به این وضعیت اعتراض کرده‌اند مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. مسئولین زندان با بی‌مسئولیتی درخواست‌های کتبی زندانیان را پاره می‌کنند.

* م. فاتح بیگول از زندان نوع T تارسوس به زندان نوع T  آکسرای تبعید شد و یک ماه در سلول انفرادی محبوس گردید. خانوده وی مطلع شده‌‌اند که در جریان انتقال وی به بند عمومی مورد شکنجه زندانبان تُرک قرار گرفته است.

* زندانیان سیاسی در نوع T زندان آکسرای به خانواده‌های خود اطلاع‌ داده‌اند که مسئولین زندان آنان را اینچنین تهدید کرده‌اند؛ "شما مجبورید که به خواسته‌های ما عمل کنید اگر نه یک بیمار مبتلا به کرونا را از بند عمومی به میان شما منتقل می‌کنیم."

* ایمداد بینگول بدون هیچگونه توجیهی در سلول انفرادی زندان نوع T بشیکدوز شهر ترابوزان محبوس شده است.

* غریب گزر از زندان تارسوس به زندان کایسری تبعید شده و چند روز است که در سلول انفرادی محبوس شده است، این زندانی در اعتراض به تبعید و حبس انفرادی خود دست به اعتصاب غذا زده است. وضعیت جمسی وی نامساعد گزارش شده است.

* هیچگونه تدبیری برای مقابله با ویروس کرونا در زندان کالکانده در استان ریزه اتخاذ نشده است. زندانیان از دسترسی به مواد بهداشتی، ماسک و دستکش محروم شده‌اند."


* MED TUHAD-FED