انتقال کشتی به کشتی؛ محموله نفت ایران در چین تخلیه شد

یک روز پس از سفر جواد ظریف به پکن گزارش‌ می‌شود که روز پنج‌شنبه ٢۶ اردی‌بهشت/ ١۶ مه یک کشتی حامل نفت ایران در یکی از بنادر چین تخلیه شده است

به نقل از خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه یکی از کشتی‌های نفت‌کش‌ حامل نفت کوره‌ا‌ی ایران پس از پنج ماه سرگردانی، سرانجام بار خود را شامل ۱۳۰ هزار بشکه نفت کوره در انباری در چین تخلیه کرده است.

 

این خبرگزاری به نقل از موسسه ریفینیتو ایکون اعلام کرده است نفت‌کش مارشال زد محموله‌ی خود را در یکی از مخازن ذخیره در بندری در شهر ژوسان چین تخلیه کرده است.

 

رویترز به نقل از یکی از افراد مسئول پایانه ذخیره‌ی نفت، تخلیه نفتکش مارشال زد را تایید کرده است اما یکی دیگر از مسئولان این پایانه تخلیه‌ی نفت ایران را رد کرده و اعلام کرده است امکان ندارد که این محموله نفتی از ایران آمده باشد چرا که ۴ سال است هیچ محموله نفتی رسمی از ایران در این بندر تخلیه نشده است.

 

رویترز در ۲۹ اسفندماه گزارش داده بود ایران با استفاده از انتقال کشتی به کشتی از جمله مارشال زد و با استفاده از مدارکی جعلی که حمل بار را در عراق نشان می‌دادند موفق به دور زدن تحریم های آمریکا شده است.

 

در این رابطه رویترز پاسخ یکی از سخنگویان وزارت خارجه به ایمیل خود را منتشر کرده است که می‌گوید "ایالات متحده همه فعالیت‌های درمورد تحریم‌های ایران را جدی گرفته و واکنش‌های مناسب را انجام خواهد داد. ما به اعمال تحریم‌ها بویژه تحریم‌های بخش نفت و پتروشیمی ایران متعهد هستیم "

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از لغو معافیت‌های نفتی خریداران نفت ایران فشارهای وارده بر تهران را افزایش داده است. چین یکی از کشورهاییست که مخالفت خویش را با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های علیه ایران اعلام داشته بود.

 

همچنین در دیدار روز جمعه وزیر امور خارجه چین با همتای ایرانی خویش با اعلام اینکه چین مخالف تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران بوده و گفت؛" چین از ایران برای حفظ حقوق مشروع خود حمایت می‌کند".