کانون وکلای سده: اوجالان یکبار دیگر توانایی خویش در چاره‌یابی بحران سیاسی را خاطرنشان کرد

کانون وکلای سده در رابطه با ملاقات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با اعضای خانواده‌‌اش بیانیه‌ای کتبی صادر کرد. در بیانیه آمده است:"اوجالان یکبار دیگر توانایی خویش را برای نیل به چاره‌یابی بحران سیاسی خاطرنشان کرد."

کانون وکلای سده در خصوص ملاقات اعضای خانواده رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر خیری کونار و فیصل آکتاش بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه کانون وکلای سده آمده است:

"موکلان ما آقای عبدالله اوجالان، آقای عمر خیری کونار و آقای فیصل آکتاش که در زندان امرالی محبوس هستند روز ٣ مارس ٢٠٢٠ با اعضای خانواده خود ملاقات کرده‌اند. انجام این ملاقات ثمره‌ی عکس‌العمل و حساسیت‌ ملت کورد و افکار عمومی پس از واقعه آتش‌سوزی در جزیره امرالی می‌باشد.

 آتش‌سوزی تأیید شد

خانواده وقوع آتش‌سوزی در جزیره امرالی را تأیید کردند، محرز شده است که وضعیت موکلان ما رضایت‌بخش است و از تأثیرات آتش‌سوزی مصون مانده‌اند.

اما رویه تحمیل حصر در جزیره امرالی تمامی خانواده‌ها و افکار عمومی را نگران و آزرده می‌کند. از آنجا که ملاقات با اعضای خانواده و وکلا همچون یکی از حقوق اساسی تمامی زندانیان در زندان‌ها، هیچگاه در زندان امرالی به شیوه‌ای حقوقی فراهم نشده است و [ملاقات] همچون ابزار شانتاژ و تهدید مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان که اکنون نیز شاهد هستیم از سال ٢٠١١ تاکنون تنها در شرایط اضطراری همچون اعتصاب غذا و آتش‌سوزی ملاقات صورت پذیرفته است. پذیرش این وضعیت چه در چارچوب حقوقی و چه در چارچوب اخلاقی غیرممکن می‌باشد.

یادآوری موضع سال ٢٠١٩

ما دریافتیم که آقای اوجالان نیرومند و در سلامت می‌باشند و وضعیت جسمی ایشان نیز خوب است. در ملاقات با برادرش آقای محمد اوجالان یکبار دیگر بر توانایی خود برای چاره‌یابی بحران سیاسی در ترکیه و خاورمیانه تأکید کرده است. خاطرنشان کرده است که بر موضع خود که در سال ٢٠١٩ اعلام کرده بود با نیروی بیشتری پافشاری می‌کند. تحولات سیاسی ماه‌های اخیر دیدگا‌های طرح شده از سوی آقای اوجالان را تصدیق می‌نمایند و تداوم حصر امرالی در چنین شرایطی دشمنی با آینده خلق‌هاست.

ما خواستار پایان دادن به حصر و انزوایی هستیم که فاقد هر نوع زمینه حقوقی بوده و همچنین با زندگی آشتی‌جویانه منافات دارد. گام‌هایی که در این راستا برداشته شوند با استقبال افکار عمومی مواجه می‌گردند."