اوزسوی: حمله ترکیه به روژاوا دامن ترکیه را خواهد گرفت

مشاور رؤسای مشترک ه.د.پ در امور روابط دیپلماتیک با اشاره به حملات رژیم ترک به کوبانی و گرسپی گفت: اگر ترکیه اقدام دیگری را برای اشغالگری آغاز کند تاوان بزرگی پس خواهد داد

مشاور رؤسای مشترک ه.د.پ در امور روابط دیپلماتیک با اشاره به حملات رژیم ترک به کوبانی و گرسپی گفت: اگر ترکیه اقدام دیگری را برای اشغالگری آغاز کند تاوان بزرگی پس خواهد داد

 

هشیار اوزسوی یکی از مشاوران رؤسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در امور دیپلماتیک در مصاحبه با خبرگزاری فرات حملات رژیم ترک به کوبانی و گرسپی را ارزیابی کرد. اوزسوی حملات ترکیه به شمال سوریه را تلاش برای جلوگیری از نابودی داعش دانست.

 

اوزسوی به حملات رژیم ترک به کوبانی و گرسپی همزمان با نشست چهارجانبه استانبول اشاره کرده و گفت:"[اردوغان و رژیم وی] با نیرویی که از این نشست گرفته‌اند به حمله دست زدند."

 

حمله ترکیه برای جلوگیری از نبرد در مقابل داعش صورت می‌گیرد

اوسوزی با یادآوری سخنان صالح مسلم عضو کمیته روابط دیپلماتیک جنبش جامعه دمکراتیک که گفته بود "حمله ترکیه برای تداوم عمر داعش صورت می‌گیرد" افزود: نیروهای سوریه دمکراتیک هر زمانی که داعش را هدف حمله قرار داده‌اند ترکیه جنگ با شمال سوریه را آغاز کرده و به حمله دست می‌زند."

 

هشیار اوزسوی سپس به بیانیه ٣١ اکتبر نیروهای ق.س.د در مورد توقف عملیات تندباد جزیر پس از حملات رژیم ترک به کوبانی و گرسپی آن را تکرار سناریوی دولت ترک در حمله به عفرین حین نبرد ق.س.د با داعش در دیرالزور خواند. وی افزود:"این حملات را باید همچون تلاش برای توقف مبارزه نابودی داعش دید."

 

اگر موضعی رادیکال در برابر ترکیه گرفته نشود این حملات به اشغالگری می‌انجامند

اوزسوی سپس حملات اخیر ترکیه به شمال سوریه را تلاش حکومت اردوغان برای درک واکنش‌‌های اعتراضی خواند و نسبت به سکوت نیروهای بین‌المللی در قبال تجاوزهای ترکیه هشدار داد.

 

هشیار اوزسوی با انتقاد از موضع شرمیگنانه آمریکا در قبال حملات ترکیه به شمال سوریه گفت:"ترکیه می‌خواهد پی در پی به حملات خود ادامه دهد و اینگونه میزان واکنش دولت‌های آمریکا و فرانسه را بسنجد. اگر این دو به اقدامات اشغالگرانه ترکیه واکنش جدی نشان ندهند حملات به اشغالگری خواهد انجامید."

 

تدارکات برای حمله به روژاوا

هشیار اوزسوی هدف استراتژیک رژیم ترک در سوریه را برکناری اسد و ممانعت از دستیابی کردها به جایگاه سیاسی خواند و افزود؛ اکنون رژیم اردوغان از برکناری اسد چشم‌پوشی می‌کند و دشمنی و خصومت با کردها را در استراتژی خود در سوریه می‌داند.

 

وی تصریح کرد، ترکیه در حال جمع‌آوری نیروهای مخالف رژیم اسد و آموزش آنان برای حمله به روژاوا است.

هشیار اوزسوی مشاور رؤسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در امور دیپلماتیک سیاست‌های فتنه‌کارانه دولت ترک علیه کردها را مایه شکست ترکیه خواند و افزود:"اردغان ناچار است در میان مرداب بزرگی دست‌وپا بزند. [آنچه اردوغان انجام می‌دهد] تأثیر منفی بسیاری بر روابط کردها و ترکها خواهد داشت. ترکیه در خاورمیانه تازه تنها با حمله با مسئله کردها می‌نگرد. اصرار بر جنگ هیچ مسئله‌ای را حل نخواهد کرد و بلعکس هزینه [تاریخی] سنگینی بر سیاست و اقتصاد ترکیه تحمیل خواهد کرد. شاید ترکیه همچون آنچه که در عفرین روی داد آمریکا را قانع به حمله [به شرق و شمال سوریه] کند و روسیه را هم در کنار خود بگیرد و حتی اشغالگری‌های تازه‌ای را هم به انجام رسانند. اما باید نیک بداند تا زمانی که در خاورمیانه، در کشور ترکیه مسئله‌ای به نام کردها باقی است این مسئله همچون بومرنگی به سوی خود آنان برخواهد گشت و به خودشان اصابت می‌کند."