ایوب دُرو: اجرای تصمیمات اتخاذ شده‌ی اروپا علیه ترکیه به معضل تبدیل شده است

​​​​​​​ایوب دُرو نماینده‌ی حزب دمکراتیک خلق‌ها در اروپا: اروپا تمامی مسیرها را در مقابل تصمیمات سیاسی علیه دولت ترک مسدود کرده است، در بعد اجرای این مصوبات نیز مشکل وجود وجود دارد

ایوب دُرو نماینده‌ی حزب دمکراتیک خلق‌ها در اروپا: اروپا تمامی مسیرها را در مقابل تصمیمات سیاسی علیه دولت ترک مسدود کرده است، در بعد اجرای این مصوبات نیز مشکل وجود وجود دارد. نماینده‌ی حزب دمکراتیک خلق‌ها ایوب دُرو در ارتباط با امور دیپلماتیک خود با خبرگزاری فرات به گفت‌وگو پرداخت. در این گفت‌وگو دُرو اظهار داشت که دو مساله‌ی اعتصاب غذا و انتخابات آتی در ترکیه مهمترین مسائل پیش روی آن‌ها در روزهای اخیر است.

 

پارلمان اروپا تصمیمی جدی را اتخاذ کرده است، در پارلمان اروپا گزارش مربوط به ترکیه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت

دُرو در ارتباط با اقدامات انجام شده از سوی آن‌ها در اتحادیه‌ی اروپا گفت: ما در پارلمان اروپا وضعیت کلی ترکیه، اعتصاب‌های غذا، وضعیت لیلا گوون، وضعیت نمایندگان زندانی، موضوع درخواست گزارش پیشین کمیته‌ی منع شکنجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در ارتباط با حصر را در دستور کار قرار داده‌ایم. ایوب دُرو در ادامه افزود: این موضوعات هم در اتحادیه‌ی اروپا و هم در شورای اروپا و طی دیدارها‌ی انجام شده به طور مبسوط مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. در ارتباط با در پیش گرفتن گام‌های جدی بحث و گفت‌وگو شده است. مجلس نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا در این رابطه تصمیمی جدی را اتخاذ و موضع خود را به طور شفاف نشان داده است. در ارتباط با ترکیه، روز دوشنبه در کمیسیون امور خارجی در پارلمان اروپا بحث و گفت‌وگوهای لازم انجام شد.

 

تلاش‌ برای ایجاد هیاتی در پارلمان اروپا علیه حصر و انزوا

دُرو در این رابطه نیز اظهار داشت که آنها در تلاشند تا در پارلمان اروپا در ارتباط با انزوا و حصر، هیاتی را تشکیل و به امرالی اعزام کنند. دُرو در این رابطه اظهار داشت: وظیفه‌ی اصلی ما اعزام هیاتی رسمی است. ما نامه‌ای از لیلا گوون را هم به ریاست پارلمان اروپا و هم ریاست تمامی فراکسیونهای پارلمان ارسال کرده‌ایم. حتی اگر به صورت رسمی نیز امکان پذیر نباشد، تلاش می‌کنیم هیاتی متشکل  از نمایندگان فراکسیون‌ها را به ترکیه اعزام نماییم. از سوی دیگر دُرو از دیدارهای خود با سازمان‌ها و نهادهای اتحادیه‌ی اروپا به منظور خارج کردن نام حزب کارگران کردستان از لیست ترور خبر داد.

 

در اروپا تصمیم‌های لازم گرفته شده‌اند، اما از اجرای آن ممانعت می‌شود

ما در اتحادیه‌ی اروپا با مسئولان احزاب، روسای احزاب، روسای فراکسیون‌ها و وزرای اتحادیه‌ی اروپا مرتبا ملاقات می‌کنیم. چند روز قبل با وزرای اتحادیه‌ی اروپا در ارتباط با گسترش مسئولیت موگرینی به گفتوگو پرداختیم و به وی یادآور شدیم که: زمان آن فرا رسیده است که با ترکیه به گفت‌وگو بنشینید، محدود و در لفافه سخن نگوید، صراحتا از این کشور بخواهد که زندانیان سیاسی را آزاد نماید. نمایندگان مجلس و شهرداران مشترک در میان این زندانیان قرار دارند. باید صراحتا این موارد را از ترکیه بخواهد. این مساله علت بحران است ... می‌توان گفت: در پارلمان اروپا و شورای اروپا تصمیمات سیاسی درباره‌ی ترکیه اتخاذ می‌شوند. تصمیماتی نیز اتخاذ شده‌اند. ملاقات‌هایی که قرار بود اتحادیه‌ی اروپا با ترکیه انجام دهد لغو شده‌اند. پارلمان اتحادیه‌ی اروپا ترکیه را در لیست رصد و نظارت خود قرار داده است. سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز اعلام نموده است که انتخابات گذشته به شیوه‌ای ضد-دمکراتیک برگزار شده است.

 

کمیسیون وندیک اعلام کرده است قانون اساسی ترکیه دمکراتیک نبوده و باید مجددا قانون اساسی این کشور بازبینی شود. با نگاهی به حوزه‌ی بین‌المللی درمی یابیم که تمامی تصمیمات رسمی لازم اتحاذ شده‌اند. اما اجرای این تصمیمات با مشکل مواجه شده است. مجری این تصمیم‌ها حکومت‌های اروپایی هستند. مصوبه‌های پارلمان اروپا از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. در این مصوبه‌ها آمده است: در صورتی‌که ترکیه بر مبنای تصمیمات اتخاذی عمل ننماید، پرونده‌ی این کشور باید به کمیته‌ی وزرا ارجاع و این کمیته در ارتباط با ترکیه تصمیمات لازم را بگیرد.کمیته‌ی وزرا متشکل از ۴٧ وزیر امور خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا است. اما همه بر مبنای منافع خود عمل می‌نمایند. چنین گفته‌ای در ارتابط با اتحادیه‌ی اروپا نیز صدق می‌کند.

 

حصر و انزوا نقض تمامی تفاهنمامه‌ها است

دُرو در ادامه افزود: چنین برخوردی در ارتباط با حصر و انزوا نیز در جریان است. این موضوع مورد انتقاد ما نیز قرار گرفته است. در صورت اعمال فشارهای شدید، ترکیه ناگزیر خواهد بود که بر مبنای حقوق بشر جهانی عمل نماید. حصر و انزوا یکی از این موارد است. حصر و انزوا نقض تمامی حقوق بین‌المللی به شمار می‌رود قوانین ترکیه نیز قوانین سازمان ملل را نقض می‌نمایند. علیه نظامنامه حقوق بشر اروپایی و تصمیمات کمیته‌ی منع شکنجه نیز می‌باشد.‌ نقض معیارهای دمکراسی می‌باشد. همراه با نقض این قوانین، تا کنون علیه ترکیه اقدامی نیز صورت نگرفته و صرفا در سخن باقی مانده است.

 

برای انتخابات محلی تلاش می‌کنیم هیاتهایی را سازماندهی کنیم

ایوب دُرو در ارتباط با انتخابات محلی ترکیه که در ٣١ آدار برگزار می‌شود اظهار داشت: ما دعوت‌نامه‌هایی را برای احزاب، دولت‌ها و سازمان امنیت و همکاری اروپا ارسال کرده‌ایم. ما تلاش می‌کنیم هیات‌های نظارتی را تشکیل و به منطقه اعزام کنیم. دُرو در خاتمه گفت:  تا کنون نیز بسیاری از سازمان‌ها تقاضاهای ما را مثبت ارزیابی کرده و برای اعزام ناظران به شهرهای کردستان اعلام آمادگی کرده‌اند.