بیانیه‌ی مشترک کودار و پژاک: بایکوت، استمرار تظاهرات‌ دمکراتیک آبانماه است

"نظام بی‌ثبات، از كشتار ددمنشانه تظاهركنندگان گرفته تا سمپاشی پلشت عليه جريان‌های دمكراتيك و رد صلاحيت نامزدهای انتخاباتی، از حربه دين‌ سياسی بی‌محابا بر ضد جامعه‌ی اخلاق‌مدار، سياسی و روشنفکر استفاده زورمدارانه می‌نمايد"

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) و حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در بیانیه‌ای مشترک انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را بایکوت کردند.

کودار و پژاک در بیانیه‌ی مشترک خویش تحریم انتخابات را «استمرار تظاهرات دمکراتیک آبانماه» خوانده‌اند و از عموم مردم در ایران و بویژه خلق کورد می‌خواهند تا به عنوان نافرمانی مدنی صندوق‌های رأی را تحریم کنند.

متن بیانیه کودار و پژاک به این شرح است:

"يازدهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی برگزار می‌گردد كه اختلافات جريان‌های رقيب در نظام قدرت ملتهب‌تر گشته و چنانچه هويداست، منازعات سلطه‌آميز نظام با هژمونی جهانی نيز اوضاع سياسی را در اين بحبوحه، فوق‌بحرانی ساخته. اوضاع سياسی كائوتيك، اوضاع اقتصادی و اجتماعی را بی‌‌رحمانه به پرتگاه سقوط رسانده است. آنچه از چهره عريان نظام خودكامه عيان است، تضييع بيش از پيش حقوق دمكراتيك ملت‌های مختلف ايران بويژه ملت‌ كورد است.

در دوره‌های پيشين، ملت‌ها هميشه به راهكار «تغيير بنيادين» رأی داده‌اند، نه به نظام جمهوری اسلامی، اما به دليل سلطه «مهندسي زور» بر جامعه، مکرراً نتايج ساختگی با آمارهای تقلبی اعلان و بر توده‌های تحت ستم تحميل گشته است. به همین دليل انتخابات پيش‌روی مجلس نمايندگان همانا تداوم روند كشتار و سركوب سياسی توده‌های خلقی ناراضی در جريان تظاهرات‌های دموكراتيك دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبانماه ۱۳۹۸ است. تمامی رفتارهای ظالمانه شورای نگهبان در قبال رد صلاحيت ناراضيان و دگرانديشان با عريانی تمام نشان از مهندسی «جنگ عليه جامعه» دارد. نظام بی‌ثبات، از كشتار ددمنشانه تظاهركنندگان گرفته تا سمپاشی پلشت عليه جريان‌های دمكراتيك و رد صلاحيت نامزدهای انتخاباتی، از حربه دين‌ سياسی بی‌محابا بر ضد جامعه‌ی اخلاق‌مدار، سياسی و روشنفکر استفاده زورمدارانه می‌نمايد. قانون و حقوق را به حربه كُشنده دولت بر ضد ملت مبدل‌ساخته و تمامی جزئيات عوام‌فريبانه همان قوانين را در مجلسی به تصويب‌می‌رساند كه خود آن را به محل مهندسی جنگ و منازعات زنجيره‌ای و بی‌پايان مبدل‌ساخته؛ لذا مجلس را از قالب طبيعی خارج ساخته و به ميدان سركوب انديشه‌های سياسی، اجتماعی، اقتصادی دمكراتيك دگرگون ساخته است.

همچو «جامعه دمكراتيك و آزاد شرق كوردستان (كودار)» و «حزب حيات آزاد كوردستان (پژاك)» با وقوف و اشراف كامل بر اينكه ترکیب مجلس آينده همانطور كه از نحوه ظالمانه رد صلاحیت‌ها و نقض فاحش حقوق ملت‌ها به‌صورت مهندسی فريبكارانه و زورمدار، عيان است، مجلس جنگ و تهديد است نه چاره‌يابی، لذا هرگونه مدارا و رواداری در قبال آن را ستم به ملت‌ها می‌دانيم و بنا به حق دمكراتيك مسلم خلق‌ها بويژه خلق كورد آن را قویاً بايكوت می‌كنيم و از آحاد خلقمان می‌خواهيم با اتكای بر اراده و خواست دمكراتيك خويش پاسخی محكم به ستم نظام جمهوری اسلامی عليه خويش، بدهند.

بنيان‌های معيارمند مواضع خويش در قبال بايكوت فعالانه‌ی يازدهمين دوره انتخابات مجلس نمايندگان و انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را به‌صورت ذيل بيان می‌داريم:

 ۱- مجلس متجانس و یک دست بوده و به منظور یکه‌تازی محافظه‌کاران مهندسی شده است.

۲- رد صلاحیت‌ها به شیوه‌ای فاشیستی و شونیستی صورت گرفته است.

۳- از هم اکنون نتیجه‌ی زودهنگام فریبکارانه نشان می‌دهد که بیشتر از نصف کرسی‌های مجلس به نفع محافظه‌کاران مهندسی شده است.

۴- تحت تاثیر نیاز جنگ طلبانه‌ی سیستم برای مقابله با چالش تحریم‌ها و تنش در قبال دفاع از اشغالگری ۴۰ ساله‌ی خود، به شیوه‌ای برجسته، شکل و شمایلی قدرت‌محور به انتخابات آینده داده شده است.

۵- سوءاستفاده‌ی رژیم از مکانهای جغرافیایی و اختلافات عشیره‌ای، فرهنگی و مذهبی برای افزایش مشارکت در رقابتهای انتخاباتی میان اقشار مختلف جامعه فریبی قدیمی است که مشخص است در این انتخابات نیز از آن استفاده می‌کند.

۶- مجلس مانند همه‌ی سازمان‌های دیگر سیستم پروژه‌ای برای دست یابی به راه حل مسائل خلق‌ها و به ویژه خلق کورد نداشته و ظاهری و فرمالیته است. نظارت استصوابی شونیستی شورای نگهبان منافع سیستم جمهوری اسلامی را بر خواست و منفعت خلق‌ها تحمیل می‌کند.

۷- مجلس تا کنون هیچ قانونی در مورد منافع خلق‌ها در استان‌ها و نیز خودمدیریتی‌ها تصویب نکرده است.

۸- مجلس به عنوان مرکز و نیروی قانون‌گذاری، شکل سازمان خشونت طلب و جنگ طلبی را به خود گرفته است که رفتار آن در قبال سرکوب معترضان آبان ماه و قتلعام سیستماتیک کولبران نمونه‌ی آشکار و غیرقابل انکار آن است. همچنین در این مجلس سیاست‌های انکار و آسمیلاسیون به شکل مواد قانونی مدافع حکومت که بر اساس معیارهای تبعیض آمیز ملیت پرستی، نژاد پرستی و لیبرالیستی است، طراحی شده و به شیوه‌ای زهرآگین به خورد جامعه داده می‌شود.

۹- مجلس شورا (ی اسلامی) مانند سایر سازمان‌های این سیستم، مردسالار است و جایگاه دمکراتیک زنان به دلیل نوع سیاست تنازع‌آمیز میان جنس زن و مرد، به شیوه‌ای شایسته مد نظر قرار داده نشده است، بر این اساس باید از سوی زنان به عنوان نیمی از جامعه به صورت رادیکال بایکوت شود.

۱۰- معیارهای دمکراتیک را زیر پا گذاشته و پایه‌های مدیریتی را بر اساس حکومت یک ملت، یک دولت، یک پرچم، یک فرهنگ، یک تاریخ، یک مذهب و فردپرستی‌های شونیست‌ها محکم و استوار می‌کند.

۱۱- نارضایتی و نافرمانی مدنی علیه سیستم قلدر تنها راهکار رادیکال برای ریشه‌کن نمودن دستگاه فساد و ظلم سیستماتیک است.

۱۲- خلق کورد در دوره‌های پیشین همواره به تغییرات ریشه‌ای رای داده است، از همین رو انتظار می رود  که بایکوت فعال به عنوان نافرمانی مدنی انتخاب شود.

۱۳- به عنوان کودار -پژاک فقط انتخاباتی را می‌پذیریم که دمکراتیک بوده و پرنسیب‌های آن با نقشه‌ راهی که در سال ٢٠١٨ ارائه کرده بودیم همخوان بوده و حق تعیین سرنوشت خلق‌ها و خلق کورد را به رسمیت بشناسد.

جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار)- حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)

 ٩ فوریه ۲۰۲۰/ ٢٠ بهمن ۱۳۹۸"