بحران جدی در صنعت خودروسازی ایران و کاهش شدید تولید

به گفته‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در ایران طی بهمن ۱۳۹۷ نسبت به بهمن ماه سال گذشته کاهشی حدود ۵۹.۶ درصد داشته است

تولیدات خودرو در بهمن ماه سال ۹۶ تعداد ۱۴۶ هزار ۴۲۴ دستگاه بوده است، اما طی بهمن ماه سال جاری این تعداد تقریبا به کمتر از نصف کاهش یافته و به تعداد ۵۹ هزار و ٨۲ دستگاه رسیده است.

 

 به تفکیک انواع خودرو، تولید اتوبوس ۸۹ درصد، انواع کامیون، کامیونت و کشنده ۸۶.۳، انواع ون ۷۳.۷، انواع مینی‌بوس و میدل‌باس ۷۳ درصد و انواع سواری ۶۰.۴ درصد کاهش داشته‌اند. تولید وانت اما با ۲۷.۱ درصد، کمترین کاهش را داشته است.

 

بنابر اعلام این وزارت خانه تولید خودرو طی ۱۱ ماه گذشته ۳۷.٨ درصد کاهش یافته است. تولید خودرو در ۱۱ ماه نخست سال ۹۶ تعداد یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه بوده است، اما طی ۱۱ ماه نخست امسال این تعداد به ٨۷۳ هزار و ۲۴۳ دستگاه رسیده است.

 

تحریمهای آمریکا علیه ایران و بحران اقتصادی که کشور ایران با آن مواجه است صنعت خودرو سازی را با بحران جدی مواجه کرده است.

 

در این میان شهروندان ایرانی با افزایش شدید قیمت خودرو مواجه شده و با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.

 

کمبود عرضه خودرو و افزایش چند برابر قیمت خودروهای داخلی از یک طرف و ممنوعیت ورود خودروهای خارجی از طرف دیگر مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.