خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

بررسی جنایات جنگی دولت ترک در سازمان ملل متحد در رابطه با کاربرد سلاح شیمیایی

مستدل کردن کاربرد سلاحهای شیمیایی در روژآوای کوردستان از سوی دولت اشغالگر ترک در دفتر سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گرفته و به دلیل نقض حقوق بین‌المللی درخواست شد دولت ترک محاکمه شود.

نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به منظور تحقیق از اقدامات دولت ترک مبنی بر نقض حقوق بشر در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

در این پنل که از سوی جمعیت حقوق بشر کورد در ژنو، جمعیت حقوق بشر سوئیس و, برگزار شد، آیمان اوکیل ریاست انجمن Maat For Peace، دکتر عباس منصوران از سوییس به نمایندگی از ابتکار عمل حفاظت از روژآوا، ، حسن آنلار و ذکریا مبارک برادر زکی مبارک که در زندان به دلیل شکنجه در زندان سیلیوری ترکیه  جان خود را از دست داده بود، در این پنل شرکت کردند.

وکیل آیمان اوکیل در این پنل به عنوان رئیسDevelopment and Human Rights Maat For Peace  سخنرانی کرده و اظهار داشت: در ترکیه نقض حقوق بشر روز به روز افزایش می‌یابد. تلاش‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه با ترکیه بسیار مهم بوده اما کافی به نظر نمی‌رسد. ترکیه نقض جدی حقوق بشر را دنبال می‌کند. واقعیاتی که سالهای اخیر روی داده‌اند دلیلی براین مدعا به شمار می‌روند.

اوکیل در رابطه با ناکافی بودن اقدامات انجام شده در رابطه با نقض حقوق بشر در ترکیه نیز افزود: هیچ توجیهی از سوی ترکیه در رابطه با نقض موازین حقوق بشری پذیرفته نیست. ترکیه در رابطه با پیشنهادات مطرح شده از سوی سازمان ملل دقت نداشته یا مایل نیست نسبت به این پیشنهادات دقت داشته باشد. در این رابطه ترکیه باید مورد نقد قرار بگیرد.

حسن آنلار: زندان‌ها مملو از موارد نقض حقوق بشر است

نماینده جمعیت حقوق بشر سوییس، حسن آنلار نیز با اشاره به نقض موازین حقوق بشری در زندانهای ترکیه اظهار داشت: طبق یافته‌های منتشر شده از سوی وزرات دادگستری، در ۳۳۵ زندان با ظرفیت نهایی ۲۲۰ هزار نفر، هم اکنون ۲۸۶ هزار نفر زندانی شده‌اند. ۶۶ هزار نفر بیش از ظرفیت زندان‌ها، زندانی شده‌اند. از این تعداد نزدیک به ۱۱ هزار نفر زن و ۲۵۰۰ نفر کودک هستند. شمار کودکانی که ناگزیر به ماندن پیش مادرانشان هستند نزدیک به ۷۸۰ نفر است.

مخالف هر گونه بیعدالتی هستیم

آنلار در بخشی از سخنان خود در این پنل اعلام نمود که با نقض موازین حقوق بشری در زندان‌ها، سالانه صدها شخص حقیقی به مرکز حقوق بشر ÎHD مراجعه می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ شمار افرادی که به جمعیت حقوق بشری ما مراجعه کرده‌اند  ۱۴۲۳ نفر بوده است. زندانیان بیماری که دارای بیماری‌های سخت هستند، با آمبولانس و ویلچر به بیمارستانها منتقل می‌شوند. اعزام بیماران به بیمارستان، حق بیرون رفتن و بسیاری از حقوق دیگر از زندانیان گرفته شده است. پزشکان بیمارستان با بهانه امنیتی، زندانیان را با دستبند معاینه می‌کنند. در زمان اعزام زندانیان به بیمارستان، زندانیان از سوی نیروهای ژاندارم و پلیسها مورد بی‌احترامی و تحقیر و اهانت واقع می‌شوند. در اتاق معاینه نیز نیروهای ژاندارم حضور دارند.

طبق یافته‌های سال ۲۰۱۹، شمار زندانیان بیمار ۱۳۳۴ نفر است

حسن آنلار که خود از وکلای حافظ حقوق بشر است در بخش دیگری از سخنان خود به زندانیان بیمار اشاره کرده و گفت: طبق یافته‌ها و اطلاعات IHD  در آوریل سال ۲۰۱۹، در مجموع ۱۳۳۴ زندانی بیمار حضور داشتند که از این شمار ۴۵۸ نفر با بیماریهای سنگین مواجه هستند. طبق اطلاعات منتشر شده، در سال ۲۰۱۹ نیز ۴۰ زندانی به دلیل بیماری‌های سنگین جان خود را از دست داده‌اند. اما این رقم بالاتر از رقم اعلام شده است.

دکتر منصوران: مستدل کردن کاربرد سلح شیمیایی از سوی دولت ترک

به نمایندگی از ابتکار عمل روژآوا، دکتر عباس منصوران از سوییس نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. منصوران خاطرنشان ساخت که ابتکار عمل روژآوا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ در رابطه با کابرد سلاح شیمایی از سوی دولت ترک گزارشی را منتشر کرده است. دکتر منصوران در این رابطه افزود که در این گزارش استفاده از سلاحهای فسفری-شیمیایی از سوی سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی ممنوعیت سلاحهای شیمیایی OPCW به ترکیه یادآور شده و این گزارش همان روز به OPCW ارسال شده است. منصوران اعلام نمود که در حملات ۹ اکتبر دولت ترک به روژآوا، در بسیاری از بمب‌ها مواد سرطانزا وجود داشته و به همین دلیل بسیاری از غیر نظامیان جان خود را از دست داده یا شدیدا مجروح شدند. منصوران در ادامه افزود: بیشتر مجروحان و کشته شدگان در سریکانی و گری سپی بودند.

دکتر منصوران همچنین افزود: در تحلیل نمونه‌برداری از مجروحان در آزمایشگاههای بیمارستانهای اروپایی مشخص شده است که سلاحهای شیمیایی از سوی دولت ترک مورد استفاده قرار گرفته است. این موارد نیز مستدل و مستند شده است. استفاده از این سلاح‌ها نقض حقوق بین‌المللی است. به همین دلیل دولت ترکیه باید مورد محاکمه قرار گیرد.

دولت ترک باید در یک دادگاه بین‌المللی محاکمه شود

دکتر عباس منصوران در ادامه گفت: در تمامی جستجوها و تحقیقات انجام شده مشخص شده است که دولت ترک سلاح‌های شیمیایی را به کار برده است. در این رابطه اسناد و دلایل مستند وجود دارند. باید دولت ترک به دلیل جرایم جنگی مرتکب شده و نیز جنایت علیه بشریت در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود.

مبارک: اردوغان مسئول مرگ برادر من است

در بحش پایانی این پنل، ذکریا  مبارک از شهروندان امارات متحده عربی که برادرش در زندان سیلیوری به دلیل شکنجه جان خود را از دست داده بود سخن گفت. مبارک در این بخش از پنل با اشاره به نقض حقوق برادرش گفت: مسئولان به من گفتند که برادرش در ترکیه به اتهام ایجاد یک سازمان دستگیر و زندانی شد. متعاقبا به من گفتند که برادرم خودکشی کرده است. در گزارش پزشکی قانونی نیز آمده بود که برادرم در نتیجه شکنجه جان خود را از دست داده است. در این رابطه علیرغم تلاشهای ما هیچ نتیجه‌ای به دست نیامده است. اجازه داده نمی‌شود که من برای پیگیری در این رابطه به ترکیه بروم. ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان مسئول مرگ برادر من است.