بولدان: عملیات علیه ک.ج.د دشمنی با کوردها و دمکراسی است

پروین بولدان رئیس مشترک کل ه.د.پ عملیات علیه ک.ج.د را محکوم کرد و اعلام نمود، عملیات علیه ک.ج.د دشمنی با خلق کورد و دمکراسی است. او گفت:" با این عملیات می‌خواهند سازماندهی دمکراتیک کوردها را از بین ببرند".

پروین بولدان رئیس مشترک کل حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در جلسه‌ی فراکسیون حزبش در پارلمان ترکیه در مورد تغییرات اخیر سخن گفت.

بولدان ابتدا به آن دسته از اعضای پارلمان که به کرونا مبتلا شده‌اند اشاره کرد و گفت:"در جزیر تعداد مبتلایان افزایش یافته است. این شرایط ما را در شک و گمان قرار می‌دهد. باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود. هم زمان در شهرهای دیگر نیز ویروس در حال گسترش است."

بولدان در ادامه به سالگرد درگذشت سیاستمدار اورهان دوغان که در ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۷ فوت نمود اشاره کرده و گفت:"دوغان همه‌ی زندگی خود را برای آزادی، دمکراسی و صلح صرف کرد. در سختترین مرحله برای چاره‌یابی مسئله‌ی کورد همه‌ی تلاش خود را کرد. دوغان همیشه در دل ما جای خواهد داشت."

بولدان همچنین به حملات علیه ه.د.پ اشاره کرد و اعلام نمود، این حملات به دلیل ترس حکومت از ه.د.پ است. او گفت:" همه چیز از هم می‌پاشد. دمکراسی و برابری فرو می‌پاشد. صلح را پایان دادند. جامعه را در مقابل هم قرار دادند. کینه و نفرت را افزایش دادند. سیستم ریاستی، قیم، کودتا، بی‌عدالتی، دستگیری، شکنجه، فقر و بیکاری را گسترش دادند. از اتحاد خلق کورد و خلق‌های سوریه وحشت دارند. حکومت از شکست و فروپاشی وحشت دارد."

نمی‌خواهند کوردها خود را سازماندهی کنند

بولدان در ادامه گفت:"نمی‌خواهند کوردها در کنار هم قرار گیرند. نمی‌خواهند خود مسائلشان را حل کنند. به دفاتر ک.ج.د حمله کردند و آنها را تعطیل کردند. چون ه.د.پ از ادرنه و جولمرگ راهپیمایی دمکراسی را آغاز کرد، می‌خواهند دمکراسی را بر هم بزنند. ک.ج.د پلاتفرم دمکراسی و خلق دمکراتیک است. کنگره‌ی خلق‌ها است. کنگره خود خلق است. این سازمان که درهایش را بستند، برای صلح و حل مسائل این کشور تلاش می‌کند. عملیات علیه ک.ج.د دشمنی با کورد و دمکراسی است. شما با این عملیات نمی‌توانید مانع دمکراسی و سازماندهی زنان شوید. این عملیات سازماندهی ما را و خلقمان را قدرتمندتر می‌کند. ما دست از مبارزات دمکراتیک نخواهیم کشید."

حکومت آ.ک.پ و آنکارا مسئول شکنجه‌های آمد هستند

پروین بولدان در ادامه‌ی سخنانش به شکنجه‌های روژبین چتین توسط پلیس اشاره کرد و گفت: "به خانه‌ی روژبین چتین فعال جنبش زنان آزاد حمله کردند. در منزلش او را شکنجه کردند. مسئولین این شکنجه حکومت آ.ک.پ و آنکارا هستند. حکومت که به این دشمنی مشروعیت بخشیده است، سبب افزایش شکنجه شده است. با شکنجه‌هایی که در آمد انجام می‌شوند، دشمنی با خلق کورد و سازماندهی زنان و اپوزسیون، به طور سیستماتیک انجام می‌شوند. به جای آنکه دادستانی و قضات مجرمین را محاکمه کنند از آنها حمایت می‌کنند."

دشمنی با زنان را افزایش دادند

بولدان به دشمنی آ.ک.پ با زنان اشاره کرد و گفت:" حکومت آ.ک.پ اینگونه یک بار دیگر دشمنی خود با زنان را اثبات کرد در همه جا علیه زنان مرتکب جرم می‌شوند. چند روز پیش در کوبانی در نتیجه‌ی یک حمله‌ی هوایی ۳ زن سیاستمدار کورد قتل‌عام شدند. فکری که در پاریس و سلوپی زنان را کشت همان فکریست که در کوبانی زنان را قتل عام نمود. تفکر آنهایی است که در آمد شکنجه کردند. گُلتن کشاناک در ۱۲ سپتامبر در آمد علیه شکنجه مقاومت کرد. تفکر آن زمان امروز را نمایندگی می‌کند. شما با شکنجه نمی‌توانید زنان را بترسانید. شما نمی‌توانید زنان را از مبارزه دور کنید."

عملیاتها علیه اتحاد هستند

بولدان به اتحاد خلق کورد اشاره کرد و گفت:"در شمال و شرق سوریه، در کوبانی، در همه جا حتی در خارج از مرزها نیز به عملیات نظامی دست زده‌اند. با این عملیاتها می‌خواهند مانع اتحاد کوردها شوند. با این عملیاتها می‌خواهند مانع ایجاد جایگاه کورد شوند. نمی‌خواهند کوردها در هیچ جایی جایگاه خود را بیابند. حکومت اگر با کوردها توافق نکند و صلح نکند شکست خواهد خورد.

خلق کورد این ذهنیت را خوب می‌شناسد

حکومتی جنگ‌طلب که راه حل و دیالوگ را نمی‌پذیرد، نه می‌تواند مسئله‌ی کورد و نه مسئله‌ی سوریه را حل کند. در نهایت مسئله‌ی کورد بدون شک با گفتگو حل خواهد شد. آنهایی که با کوردها دشمنی می‌کنند و هم زمان می‌گویند، "ما و کوردها مانند گوشت و ناخن هستیم"، اینها را به آنها یادآوری می‌کنیم. شما در طول تاریخ بزرگترین ظلم را به خلق کورد روا داشتید. فرزندان کورد را به چاه اسید انداختید، آنها را اعدام کردید و در زیر شکنجه کشتید. به قبرستان‌ها حمله کردید و استخوان‌های یک فرزند را با پست برای مادرش فرستادید، شما از انسانیت خارج شده‌اید. شهرداری‌های کوردی را تصرف کردید. خلق کورد شما و ذهنیت شما را خوب می‌شناسد. کورد نه ناخن و نه گوشت است. کورد ملتیست که با هویت و فرهنگ خود زندگی می‌کند."