تلاشهای ایران برای شکاف بین آمریکا و اروپا

طی روزهای گذشته وزیر امور خارجه ایران به منظور رایزنی با مقامات اروپایی و با هدف ایجاد شکاف بین آمریکا و اروپا عازم کشورهای اروپایی شده است. با هدف کاستن از شدت تحریمهای جامعه جهانی بر ایران سفر ظریف به سه کشور چین، ژاپن و مالزی نیز انجام می‌شود.

   بعد از سفر خودخوانده محمد جواد ظریف به سوئد که با اعتراضاتی از سوی ایرانیان مقیم این کشور نیز مواجه شد، روز گذشته وزیر امور خارجه ایران با امانوئل ماکرون دیدار کرد. در این دیدار تنش های ایران با جامعه جهانی، مساله امنیت نفتکش‌ها در خلیج، فعال سازی اینستکس و حفظ برجام محور مذاکرات ماکرون و وزیر امور خارجه ایران بود. پیش از سفر ظریف به فرانسه، ماکرون در استانه برگزاری اجلاس گروه ٧  اظهار داشته بود که به منظور کاهش تنشها بین ایران و واشنگتن با مقامات ایرانی دیدار می‌کند. در این سخنان ماکرون بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و نیز لزوم مشارکت ایران در مذاکرات تازه درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های تاکید کرده بود.

   تا کنون مقامات فرانسوی و ایرانی بدون اشاره به جزئیات، صرفا به سازنده بودن این گفتگوها و وجود نقاط اشتراکی بین دیدگاه‌های دو طرف اشاره کرده‌اند. در این رابطه وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی کلی گفته است  که در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم تا  این که اجرای برجام به صورت کامل انجام شود. تلاشهای دیپلماتیک رژیم ایران به منظور خروج از بن بست ایجاد شده در عرصه جهانی با سفر ظریف به کشورهای شرق آسیا ادامه دارد..

   تحلیلگران بین‌المللی براین باورند که ایران، تلاش خود را بر ایجاد شکاف بین سیاستهای آمریکا و اروپا متمرکز کرده است. پیش از این دونالد ترامپ با اشاره به مذاکرات ماکرون و روحانی اظهار داشته بود که  هیچ کسی نمی‌تواند به نمایندگی از آمریکا با ایران حرف بزند. با این وجود مقامات ایرانی با درک احتمال فراوان ریاست جمهوری ترامپ در دور  بعدی انتخابات آمریکا براین باورند که تنها راه خروج از بن‌بست کنونی دادن امتیازاتی به اروپا و همراه ساختن کشورهای شرق آسیا به منظور ایجاد شکاف در اجماع جهانی کنونی علیه ایران است.