تمللی: کردها دیگر به شما رأی نمی‌دهند

سزای تمللی ریاست مشترک ه.د.پ سخنان بن علی یلدرم در آمد را "غیر صمیمانه" ارزیابی کرده و گفت: "صادق نیستند. از سویی می‌گویند کردستان و از سوی دیگر در بدلیس و تاتوان تابلو‌های کردی را برمی‌دارند. با گفتن کردستان کسی به شما رای نخواهد داد."

  سزای تمللی ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ به مناسبت عید فطر در سفر به شهرهای کردستان و ترکیه این عید را به شهروندان تبریک گفت. وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مزوپتامیا سخنان رجب طیب اردوغان که گفته بود "در کشور من کردستانی وجود ندارد" سخنان بن علی یلدرم نامزد انتخابات استانبول را که گفته بود "در مجلسی که آتاترک تشکیل داد نمایندگان کردستان هم وجود داشتند" و پیام  رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان که از ۷ ماده تشکیل شده است را ارزیابی نمود.

تلفظ کلمه‌ی کردستان صادقانه نیست

  تمللی اعلام کرد، حاکمیت آ.ک.پ حاکمیتی نیست که با خلق‌ها سازش نماید و گفت: "در میانه‌ی سیاست‌های روزانه‌ بر اساس منافع خویش بعضی از سخنان را بسیار راحت بکار می‌برند. اما زمانیکه این سخنان به کارشان نیاید به آسانی به آنان پشت می‌کنند. سخنانی که هم اکنون یلدرم بر زبان می‌آورد، پیش از این اردوغان به کار گرفته و سپس تکذیب نمود. آ.ک.پ از سویی می‌گوید کردستان و از سوی دیگر در بدلیس و تاتوان تابلوهای کردی را برمی‌دارد. زبان مادری را انکار می‌نمایند. با توجه به منافعشان در انتخابات امروز کردها وجود دارند و بر این اساس زبانی را بوجود آورده‌اند. امروز در آمد می‌گویند کردستان وجود دارد و فردا در استانبول می‌توانند تکذیب کنند. این سیاست صادقانه نبوده و محکوم به شکست است.

ائتلاف دمکراتیک

  تمللی اظهار داشت آ.ک.پ تنها در زمان انتخابات کردها را به یاد می‌آورد و افزود؛"مسئله‌ی کرد شاهراه اصلی مسائل است. مشکل اساسی ترکیه مسئله‌ی کردها است و برای حل مشکلاتی چون دمکراسی، کار و اقتصاد در ترکیه باید از این شاهراه عبور کنید. برای حل این مسائل مخاطبی وجود دارد. در ملاقات با آقای اوجالان پس از مقاومت‌های اعتصاب غذا باری دیگر این موضوع اثبات شد. راه حل این مسئله منوط به پاسخگویی به آینده است، تا زمانی که به این مسائل پاسخ داده نشود، نام بردن از کردها در زمان برگزاری انتخابات رویکرد آ.ک.پ است که برای ما چیز تازه‌ای نیست. واضح است که چنین رویکردی را بنا بر منافع خویش انجام می‌دهند. برای مذاکرات و گشایشی دمکراتیک در عوض آ.ک.پ به توافقی دمکراتیک نیاز داریم.

اوجالان اندیشه‌های تازه‌ای دارد

  در پایان تمللی آخرین پیام رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان که از سوی وکلای وی منتشر شد را ارزیابی نموده و در ارتباط با این مسئله اعلام کرد:"پیام [اوجالان] چهارچوبی بسیار گسترده دارد. اوجالان خاطر نشان کرد که بر مواضع سال ٢٠١٣ خویش همچنان پافشاری می‌کند. اوجالان همچون کسی که در این مرحله زندگی می‌کند اندیشه‌ای نوین را طرح نموده است. وی درخواست مقابله با مشکلات را کرده و بایستی همه در این راستا گام بردارند. رویکرد سیاسی در این مرحله نیازمند صداقت و عدالت است. همه شاهد خواهیم بود که گام‌های لازم چگونه برداشته می‌شوند."