تملی: روز ۲۳ ژوئن با تعداد بیشتری به پای صندوق‌های رای خواهیم رفت

سزای تملی ریاست مشترک ه.د.پ اعلام کرد، رای دهندگان ه.د.پ در ۲۳ ژوئن با تعداد بیشتری به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

  با توطئه‌ی آ.ک.پ و همکاری کمیسیون عالی انتخابات ترکیه نتایج انتخابات محلی ۳۱ مارس/۱١ فروردین کلان‌شهر استانبول لغو شد. رای دهندگان در ۲۳ ژوئن برای دومین مرتبه به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

  حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ با لغو نتایج انتخبات ۳۱ مارس و تمدید آن در ۲۳ ژوئن اعلام کرد، در حرکتی استراتژیک آن‌ها به اکرم امام اوغلو نامزد شهرداری استانبول رای خواهند داد.

  سزای تملی ریاست مشترک ه.د.پ در مصاحبه‌‌ای با خبرگزاری فرات دربار‌ه‌ی موضع این حزب در انتخابات استانبول سخن گفت.

  - اهمیت انتخابات استانبول برای ه.د.پ چیست؟

  - قبل از هر چیزی در ترکیه بحران دمکراسی وجود دارد. یکی از دلایل اساسی این بحران نبود مدیریتی شایسته است. حاکمیت قادر نیست بحران‌ موجود در حوزه‌ی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را حل کند. با گذشت هر روز در نتیجه‌ی عدم توانایی مدیریتی بحران عمیق‌تر می‌گردد. به همین دلیل انتخابات استانبول تنها محدود به استانبول نیست. بدین شکل در این انتخابات می‌خواهیم دربرابر بحران بی‌مدیریتی رفلکس و موضعی نشان داده شود. این برای تمامی ترکیه است. این را رفراندوم دمکراسی می‌نامیم. ترکیه یا در این انتخابات به سوی دمکراسی خواهد رفت یا با این حکومت کشور در بحران‌ خفه خواهد شد. حاکمیت، از راه ائتلاف جمهوری، خواستار نهادینه کردن فاشیسم است.

  به توجه به تمامی این‌ها، این واکنشی دربرابر بی‌قانونی دراز مدت خواهد بود. چون فرصت مهمی برای ترجیح دمکراسی خواهد بود. من به این بی‌قانونی را تاثیر دومینو می‌نامم. تنها دلیلی که از دولتی قانونی در ترکیه جلوگیری می‌کند، حاکمیت و ذهنیت سلطه‌گر است. اگر به چهار سال گذشته توجه کنید، با آغاز انزوایی شدت یافته رژیم در شرایط فاشیستی به سرعت به حکومتی اقتدارگرا مبدل شد.

  - انزوا چگونه بر چهارچوبی که به آ‌ن اشاره نمودید انعکاس می‌یابد؟

  - انزوا بمدت ۲۰ سال وجود دارد اما در چهارسال گذشته شدیدتر شده است. همانند رد کردن مذاکرات در هنگام توافق دولمه باغچه می‌بینیم که شکافی در تاریخ بوجود آمده است. در مدت چهار سال هر روزه بی قانونی افزایش یافت، در هر مکانی و در هر خانه‌ای گسترش یافته است.

  قیم‌ها بمانند تابلو‌ی آن هستند. ذهنیت قیم مرحله‌ی پایان بحران مدیریت است. قیم خشن ترین روش حاکمیت مکانیکی است. تفکریست که انتخابات محلی را نادیده می‌گیرد، انتخابات را نادیده می‌گیرد و از مرکز شهرداران را تعیین می‌کند.

 - اوجالان با خانواده و وکلای خویش دیدار کرد. سپس بن علی یلدرم بە آمد رفت.  سیاست همگون ساز بر کردها اعمال می‌شود، همچنین تهاجماتی علیه جنوب و روژاوای کردستان وجود دارد. موضع آ.ک.پ با توجه به این مسائل چیست؟

- این دیدارها جامعه و ترکیه را امیدوار کرد. در تمامی میادین انتخابات اعلام کردیم در ترکیه مشکل دمکراسی وجود دارد. اگر می‌خواهند بدون حل مسئله‌ی کرد که در تمامی مسائل وجود دارد، آن را حل کنند امکان پذیر نخواهد بود. نه در حوزه‌ی اقتصاد و نه در حوزه‌ی سیاست قادر به حل مشکلات نخواهند بود. مسئله‌ی کرد نه تنها مسئله‌ی کردها بلکه مسئله‌ای جهانیست که به خاورمیانه و جهان مربوط می‌شود. به همین دلیل با حل این مسئله گام‌های مهمی در دمکراسی ترکیه و صلح خاورمیانه برداشته خواهد شد. این مسئله چگونه حل خواهد شد؟ همه چیز قبلا مورد سنجش واقع شده است. منطقی‌ترین پیشنهاد را برای حل مسائل عبدالله اوجالان کرده است. اوجالان رهبر جامعه است. چنین قبول شده است. همچنین مخاطب اصلیست. تا زمانیکه مخاطب اصلی را اساس نگرفته و انزوایی بر وی تحمیل کنند، نمی‌توانند این مسئله را حل کنند.

  بایستی از چهارسال گذشته تجربه‌ی خوبی بگیریم. او نیز گفته بود. اوجالان نیز گفته است که "من هنوز بر برهه‌ای ۲۰۱۳ اصرار می‌کنم." کارزار حل مسائل بخوبی مدیریت نشد. عاید جامعه نبود و با سیاست دمکراتیک همخوانی نداشت. به همین دلیل این کارزار در میانه‌ی تفکر سطله‌گران بر میز مذاکرات باقی ماند، در میان حساب‌های منفعت طلبانه و در میانه رویکرد دولت با مسئله‌ی کرد باقی ماند. با راه‌حل‌های کوتاه مدت نمی‌تواند انتخاب شود. با درود گفتن و گفتن کردها پاره‌ای از جگرمان هستند، نخواهد شد این‌ها صادقانه نیستند. قبل از هر چیز توهینی به خلق کرد است. خلق کرد در مسئله‌ی صلح ترکیه نقش اساسی را ایفا خواهند کرد. از تمامی جامعه درخواست می‌کنم؛ بیایید درباره‌ی این مسئله شجاع باشیم. سخن خود را گفته و انتقاد کنید اما در مورد حل مسائل کاری انجام دهید.

  ه.د.پ در انتخابات ۳۱ مارس برای استانبول نامزدی معرفی نکرد، در انتخابات ۲۳ ژوئن هم چنین است. در انتخابات ۲۳ ژوئن شما در برابر آ.ک.پ از امام اغلو حمایت می‌کنید؟ احتمال همکاری شما وجود دارد؟

  - ما بر استراتژی ۳۱ مارس/ ١١ فروردین اصرار داریم، چون استراتژی ماست. (این استراتژی) برای انتخابات نبوده بلکه برای تمامی این برهه است. انتخابات ۲۳ ژوئن برگزار می‌شود. انتخابات موش، تاتوان و ملازگرد مجددا برگزار خواهند شد . استراتژیمان تغییر نکرده است. مسئله‌ی اساسی آن است که ما چه خواهیم کرد، دیگران چه خواهند کرد اهمیتی ندارد. ما؛ حصر را پایان می‌دهیم و فاشیسم را نابود ‌می‌سازیم. چون این کشور نباید اسیر فاشیسم گردد. از این جهت مبارزاتمان ادامه خواهند داشت. انتخابات توقفگاهی بوده و رویکردمان علیه فاشیسم است. در جهت شکست فاشیسم از امام اغلو حمایت خواهیم کرد. در انتخابات ۳۱ مارس چنین کردیم و در انتخابات ۲۳ ژوئن هم چنین خواهیم کرد. این نامزد چنین و چنان است مسئله‌ی ما نخواهد بود. خواهان عقب راندن فاشیسم هستیم. چون فاشیسم بر دشمنی کردها خود را ایجاد می‌کند. برای متوقف کردن آن باید در برابر آن ایستاد. به این انتخابات بدین شکل نگاه می‌کنیم.

- شما قادر خواهید بود رای دهندگان مردد را قانع سازید؟

سازمان‌های منطقه‌ایمان فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند. ۳۱ مارس بیشتر رای دهندگان به پای صندوق‌های رای رفتند. این در انتخابات ۲۳ ژوئن بیشتر خواهد شد. رای‌دهندگانمان بدون هیچ ترددی به پای صندوق‌ها خواهند رفت.