تهدید ظریف به خروج از ان‌پی‌تی در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت

وزیر امور خارجه‌ی ایران روز دوشنبه ۳۰ دیماه تهدید کرد، در صورتی که پرونده‌ی ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، ایران از ان‌پی‌تی خارج خواهد شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ٣٠ دیماه اعلام کرده است که در واکنش به فعال‌سازی ساز وکار حل اختلاف در برجام از سوی انگلیس، آلمان و فرانسه در صورتی که پرونده‌ی ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود ایران نیز از پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) خارج می‌شود.

ان‌پی‌تی یا پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، قراردادی بین‌المللی برای جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزارهای اتمی است و تاکنون ۱۸۸ کشور جهان، از جمله ایران، آن را امضا کرده‌اند.

ظریف همچنین گفت "در نامه‌ای که نوامبر ۲۰۱۸ به موگرینی نوشته شد، بر این نکته تأکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رساندیم. لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم."

ظریف در ادامه اعلام کرد، ایران از اردیبهشت ۹٨ کاهش تعهدات برجام را آغاز کرده است.

ظریف همچنین گفت، اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود بازگردند ایران نیز کاهش تعهدات خود را متوقف خواهد کرد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه  ۲۴ دیماه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که  سازوکار پیش‌بینی شده در برجام برای رفع اختلاف را فعال می‌کنند. به گفته این سه کشور، با توجه به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، چاره‌ای جز فرستادن موضوع به کمیسیون مشترک در چارچوب مکانیسم حل اختلاف ندارند.