جاسوسی سپاه سایبری ایران در حساب شخصی کاربران اینترنت

خبرها حاکی از فعالیت گسترده پلیس فضای مجازی و سپاه سایبری ایران برای دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران اینترنت و شناسایی و ضربه زدن به آنها در صورت لزوم است. نهادهای امنیتی از جمله در روزهای گذشته پیامک‌هایی با نام فیلترشکن به موبایل میلیون‌ها شهروند ا...

خبرها حاکی از فعالیت گسترده پلیس فضای مجازی و سپاه سایبری ایران برای دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران اینترنت و شناسایی و ضربه زدن به آنها در صورت لزوم است. نهادهای امنیتی از جمله در روزهای گذشته پیامک‌هایی با نام فیلترشکن به موبایل میلیون‌ها شهروند ارسال کردەاند که حاوی ویروسی خطرناک است.

 

طی روزهای گذشته سپاه سایبری عملیاتی گسترده برای نفوذ به شبکەهای خصوصی کاربران اینترنت در ایران انجام داده است.

 

دستگاههای امنیتی همزمان با سرکوب معترضان در خیابان‌ها، اقدام به فیلتر کردن شبکەهای اطلاع رسانی کردند تا از خبررسانی و سازماندهی اعتراضات در فضای مجازی جلوگیری کنند.

 

از جمله شبکەهای تلگرام و اینستاگرام که بطور گسترده در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند مسدود شدند.

 

یکی از راهکارهای سپاه سایبری برای نفوذ به حساب کاربران، ارسال پیامک‌های مختلف تحت عنوان فیلترشکن برای ورود به این برنامه‌ها است.

 

در این پیامک‌ها لینک‌هایی برای دانلود وجود دارد که آلوده به ویروس است. کلیک بر روی این لینک‌ها و تلاش برای پیاده سازی آن روی موبایل باعث می‌شود که سپاه در دستگاه کاربر نفوذ کند.

 

این ویروس به سازنده آن اجازه می‌دهد که کلیه شمارەهای تماس فرد قربانی و اطلاعات موجود در گوشی او را در دست داشته باشد. لینک این ویروس به طور خودکار و بدون اطلاع صاحب سیم‌کارت، برای همه دوستان در لیست او نیز ارسال می‌شود.

 

کارشناسان امنیت اینترنت احتمال می‌دهند که در حال حاضر این بدافزار به موبایل و یا کامپیوتر میلیون‌ها شهروند وارد شده باشد.

 

سپاه سایبری از آنجا که می‌داند اكثر کاربران اینترنت در ایران به دنبال فیلتر شکن می‌گردند، برنامەهایی با نام فیلتر شکن طراحی کرده است.

 

از دیگر قابلیت‌های این بدافزار، امکان دریافت و نصب فایل‌های مختلف از طریق اینترنت است. باید توجه داشت که این بدافزار به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند خود را به‌روزرسانی کند و فعالیت‌های مخرب بیشتری انجام دهد.

 

این ویروس همچنین با مخابره نام وای‌فای یا همان شبکه اینترنت کاربر، می‌تواند آدرس او را در اختیار سپاه سایبری قرار دهد تا در صورت نیاز، مکان او شناسایی شود.

 

این ویروس همچنین قادر به خواندن مموری کارت یا حافظه بیرونی و غیر فعال کردن برنامه آنتی ویرس کاربران است.

 

هرچند فضای اینترنت در کشورهایی که دیکتاتوری در آن وجود دارد برای هیچکس امن نیست اما نکاتی وجود دارد که اگر کاربران در مورد آن حساسیت به خرج دهند، می‌توانند تا حدود بیشتری اطلاعات شخصی خود را حفظ کنند.

 

چند مرحلەای کردن رمز ورود به ایمیل یا تلگرام و حساب‌های دیگر و استفاده از سیستم عامل و آنتی‌ ویروس‌های اورجینال از جمله این موارد هستند. همچنین مطالعه راهکارهای پیشنهادی شرکت‌هایی که از نرم‌افزار آن استفاده می‌کنید می‌تواند مفید باشید.