جمهوری اسلامی می‌گوید تابعیت کانادایی جانباختگان پرواز ۷۵۲ را به رسمیت نمی‌شناسد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که این کشور تابعیت کانادایی جانباختگان پرواز ٧۵٢ را به رسمیت نمی‌شناسد. با طرح این سخنان گمانه‌زنی‌ها در مورد عمدی بودن حمله سپاه به بوئینگ ٧٣٧ خطوط هوایی اوکراین افزایش می‌یابد

روز دوشنبه ۳۰ دیماه، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران طی یک نشست خبری اعلام کرد، ایران تابعیت کانادایی جانباختگان پرواز ۷۵۲ را به رسمیت نمی‌شناسد.

موسوی گفت: "ما اینها (جانباختگان) را اتباع خود می‌دانیم و تابعیت دوگانه را نمی‌پذیریم. عزادار اصلی خود ما هستیم. باید ابعاد و جزئیات حادثه روشن شود. امیدواریم بقیه‌ی کشورها از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنند چون چیزی عایدشان نمی‌شود."

صبح روز چهارشنبه ۱٨ دی هواپیمای ۷۵۲ خط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین توسط موشک‌های سپاه پاسداران هدف قرار گرفت که همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

بیشتر مسافران این هواپیما ایرانیهایی بودند که تابعیت کشورهای دیگر را داشتند و برای دیدار با خانواده های خود به ایران آمده بودند.

۵۷ تن از جانباختگان تابعیت دوگانه‌ی ایرانی کانادایی داشتند و در ۱۹ دانشگاه کانادا به کار یا تحصیل مشغول بودند.

روز پنجشنبه ۲۶ دی وزیران امور خارجه‌ی کانادا، اوکراین، افغانستان، بریتانیا و سوئد در اجلاس چند جانبه‌ای در لندن با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند به خواست خانواده‌ی قربانیان احترام بگذارد و اجساد جانباختگان را به آنها تحویل داده و همچنین به آنها غرامت پرداخت کند.

وزرای خارجه‌ی این کشورها همچنین از ایران خواستند تا در این زمینه تحقیقات معتبر و مستقلی انجام شود و دسترسی کامل مقامات کنسولی و بازپرسان پرونده‌ی سقوط هواپیما را فراهم کند.

پیش از این گزارش‌‌هایی در مورد عمدی بودن حمله موشکی سپاه و قتلعام ١٧۶ سرنشین هواپیمای پرواز شماره ٧۵٢ تهران کی‌یف در رسانه‌های خارجی منتشر شده بود. مخفی‌کاری جمهوری اسلامی در اذعان به حمله موشکی سپاه به این هواپیما، اعلام عدم تحویل جعبه‌ سیاه به کانادا و موضع تازه‌ی وزارت خارجه ایران گمانه‌زنی‌های مربوط به عمدی بودن حمله را تقویت می‌کند.