خروج پالرمو و سی‌اف‌تی از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت از خروج دولایحه ی سی‌اف‌تی و پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد

  محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد، دو لایحه "الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم" (CFT) و "الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی" (پالرمو) از دستور کار مجمع خارج شده است.

  وی در مورد علت این اقدام گفت، باید علت آنرا از دبیرخانه و رئیس مجمع پرسید.

  پیوستن به FATF یکی از شروط اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی ویژه با ایران اینستکس است و برای این منظور ۴ ماه به ایران فرصت داده بود. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام علی رغم برگزاری چندین جلسه، در نهایت تصمیم گیری را به پس از نوروز موکول کرد. دلیل به نتیجه نرسدن مجمع در این زمینه عدم موافقت و اذن رهبر رژیم ایران اعلام شد.به گفته ی علی مطهری نماینده ی مجلس ایران، اعضای مجمع از خود رای ندارند.اگر اشاره شود همه موافق میشوند و اگر اشاره شود همه مخالف میشوند.

  صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد شروط اروپا برای ایران گفته بود، "بنا بود اروپایی‌ها فوائد جمهوری اسلامی از برجام را محقق کنند. تبدیل شد به یک ساز و کار مالی محدود – اینستکس – و آن هم با دو شرط عجیب و غریب. به حسب گزارش‌ها جمهوری اسلامی باید یکی بحث FATF را بپذیرد و بعد هم در بحث موشکی وارد مذاکره شود."

  وی در ادامه گفته بود، جمهوری اسلامی این شروط را نمی پذیرد.قرار نیست برای یک آبراه کوچک ما تن به همه ی خواسته های آنها بدهیم. مگر جمهوری اسلامی ناتوان است که برای غذا و دارو تن به چنین خواسته هایی بدهد.