خسارات گسترده‌ی سیل به استان سیستان و بلوچستان

بارش سنگین باران طی روزهای گذشته سبب جاری شدن سیلاب در استان سیستان و بلوچستان شد و اهالی این استان فقیر را با مشکلات گسترده‌ای مواجه کرد.

تعداد زیادی از روستاها در محاصره‌ی سیل قراردارند و مردم به شدت به آب آشامیدنی و غذا نیاز دارند. همچنین سیل سبب تخریب راههای ارتباطی شده و عملا ارتباط مردم در بسیاری مناطق به کلی با خارج قطع شده و از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

بارشها که حدود سه شبانه روز تداوم داشت همه‌ی ۲۱ شهرستان استان را در برگرفته است اما شدت آن در مناطق جنوبی استان بیشتر بوده و بارش در برخی مناطق به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی متر رسیده است. شدت بارش‌ها در شهرستانهای فنوج، نیکشهر، کنارک، چابهارو دلگان بیشتر بوده است.

ریزش سنگین باران و رگبار، وقوع تندباد لحظه‌ای، بارش برف، مه‌گرفتگی، کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا و یخبندان شبانه از مهمترین پدیده‌هایی بودند که در سه روز گذشته سیستان و بلوچستان را درگیر کردند.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان دوشنبه ۲۳ دی از قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا، بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغ‌های موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی خبر داد.

عزیز سارانی نماینده‌ی سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، وضعیت مردم پس از سیل را "بسیار وخیم" اعلام کرد و گفت، مردم روستاها در سیل محاصره شده‌اند و به شدت نیازمند آب آشامیدنی و مواد غذایی هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد، مردم در ۱۴ شهرستان سیل زده‌ی استان به شدت به مواد غذایی و وسایل گرمایشی نیاز دارند.

در همین حال استاندار سیستان و بلوچستان از کمبود هلی‌کوپتر برای امداد‌رسانی خبر داد و گفت، به دلیل شدت بارش‌ها در بسیاری مناطق حجم آب به حدی زیاد است که حتی قایقها هم نمی‌توانند ورود پیدا کنند اما تاکنون فقط یک هلی کوپتر از بندرعباس برای کمک به مردم منتقل شده است که اصلا کافی نمی‌باشد.

طی سه روز سیل ویرانگر در این استان نهادهای دولتی هیچ‌گونه کمک موثری به سیل زدگان نکردند و مردم و نیروهای محلی با دست خالی به کمک مردم رفتند. همچنین تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای رژیم در صدد غصب کمک‌های مردمی هستند.