درخواست چهار کشور برای تحویل گرفتن عناصر داعش اتباع خویش

۴ کشور به طور رسمی از ی.پ.گ خواستند تا عناصر داعش دستگیر شده‌ی تبعه‌ی کشورهایشان را به آنها تحویل دهد

در عملیات نیروهای ویژه‌ی ی.پ.گ بیشتر از ٨۰۰ تبهکار خارجی دستگیر شدند، که اهل ۴۶ کشور مختلف‌اند. کشورهای اندونزی، روسیه، مغرب و سودان به طور رسمی از خودمدیریتی روژاوا خواسته‌اند تا تبهکاران دستگیر شده‌ی اهل این کشورها را به آنها تحویل دهند.

 

یگانهای ویژه‌ی ی.پ.گ تاکنون در عملیاتهایش در شمال سوریه بیشتر از ۲ هزار و ۷۰۰ تبهکار داعش را دستگیر نموده‌اند که هم اکنون در زندانهای روژاوای کردستان زندانی هستند. بیشتر از ٨۰۰ تن از این تبهکاران اهل کشورهای خارجی هستند و از ۴۶ کشور مختلف آمده‌اند. خودمدیریتی روژاوا مدتیست از آمریکا، فرانسه و آلمان خواسته است تا برای محاکمه و تحویل داعشیهای دستگیر شده دست به کار شوند.

 

صالح مسلم مسئول روابط خارجه‌ی حزب اتحاد دمکراتیک پ.ی.د در آخرین مصاحبه‌اش با یک روزنامه‌ی شناخته شده‌ی یونانی اعلام کرد، باید تبهکاران خارجی داعش که در دست آنهاست، توسط کشورهایشان تحویل گرفته شده و محاکمه شوند.

 

همچنین اعلام کرد، این خطر وجود دارد که در صورت حمله‌ی تروکیه به شمال سوریه، تبهکاران زندانی از زندانها فرار کنند.

 

صالح مسلم همچنین گفت"تبهکاران خارجی که در دست ما هستند از چهار گوشه‌ی جهان آمده‌اند و به خاک ما حمله کرده‌اند. در مبارزه با این تبهکاران ما باج سنگینی پرداخت کرده‌ایم و تعدادی از این تبهکاران را اسیر کرده‌ایم، باید کشورهایشان آنها را تحویل گرفته و دادگاهی کنند".

 

"سازمان ملل باید در مورد تبهکاران داعش زندانی اقدامی انجام دهد"

بر اساس گفته‌های صالح مسلم، تاکنون اندونزی، روسیه، مغرب و سودان خواستار تحویل تبهکاران اهل کشورهایشان از خودمدیریتی روژاوا  شده‌اند.

 

مسلم یادآور شد، از میان کشورهایی که خواستار تحویل گرفتن تبهکاران شده‌اند، هیچ کدام از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا نیستند، به همین دلیل از سازمان ملل خواسته است تا در این زمینه اقدام کند و این تبهکاران تحویل کشورهایشان شوند.

 

مرکز اطلاع‌رسانی ی.پ.گ اعلام کرد، در چهارچوب عملیات تندباد جزیر در شهرک هجین دیرالزور ٨ تبهکار داعش اهل کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، اکراین، روسیه و آلمان دستگیر شده‌اند.

 

رسانه‌های آلمانی به طور گسترده در مورد لوکاس گلاس، تبهکار داعشی اهل آلمان که در این عملیات توسط ی.پ.گ دستگیر شده است، صحبت کرده بودند. لوکاس گلاس در سال ۲۰۱۶ توسط دستگاه امنیت آلمان به اتهام "عضویت در سازمان تروریستی" مورد تحقیق قرار گرفته بود. غیر از لوکاس گلاس، ۱۴ شهروند دیگر آلمان که عضو داعش بوده‌اند در دست ی.پ.گ می‌باشند. توسط دادستان عمومی فدرال آلمان تصمیم تحقیق در مورد آنها اتخاذ شده است، اما تاکنون دولت آلمان خواهان بازگشت این شهروندان داعشی خود و تحقیق و محاکمه‌ی آنها نشده است.

 

تاکنون از خودمدیریتی روژاوا خواسته نشده است تا این تبهکاران را تحویل دهد. تعدادی از تبهکاران دستگیر شده نیز مدتیست از حکومت فدرال آلمان می‌خواهند که آنها را تحویل بگیرد. در مقابل حکومت برلین فقط اعلام کرده بود که آنها به دنبال راه حلی هستند تا اعضای آلمانی داعش بازگردانده شوند.