افشای هویت مقام میت ترکیه که ترور پاریس را طراحی کرد

در آستانه پنجمین سالگرد ترور سه زن انقلابی کرد در پاریس، طراح نقشه ترور، یکی از مقامات سازمان اطلاعاتی ترکیه بوده که در پیشتر هیئت مذاکرات حکومت با پ.ک.ک در اسلو حضو داشته است.

در آستانه پنجمین سالگرد ترور سه زن انقلابی کرد در پاریس، طراح نقشه ترور، یکی از مقامات سازمان اطلاعاتی ترکیه بوده که در پیشتر هیئت مذاکرات حکومت با پ.ک.ک در اسلو حضو داشته است.

 

در سال‌های گذشته حکومت ترکیه بصورت پنهانی مذاکراتی تحت عنوان پایان دادن به جنگ و حل مسئله کرد انجام داده است اما در هر دوره مشخص شده که مقاصد پنهانی دیگری را در این گفتگوها دنبال می‌کرده است.

 

این سند صوتی نشان می‌دهد که یکی از اعضای هیئت حکومتی ترکیه در مذاکرات اسلو، همان شخصی بوده که نقشه ترور سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز در نهم ژانویه ٢٠١٣ در پاریس را طراحی کرده است.

 

اوزان نام مستعار این شخص است که از مأموران سازمان اطلاعاتی ترکیه موسوم به میت بوده و ژوئیه سال ٢٠٠٨ نیز در مذاکرات با پ.ک.ک در ژنو شرکت کرده بود.

 

با شکست مذاکرات در اواخر سال ٢٠١١، در سال ٢٠١٢ نبردی سنگینی میان حزب کارگران کردستان و حکومت ترکیه آغاز شد. این جنگ در حالی که ادامه پیدا کرد که در سوم ژانویه ٢٠١٣ هیئتی از نمایندگان کُرد متشکل از احمد ترک و آیلا آکات آتا در زندان جزیره امرالی با رهبر خلق کُرد عبدالله اوجالان دیدار کردند و از شروع فرایند صلح خبر دادند.

 

اما شش روز بعد، سکینه جانسز از بنیانگذران پ.ک.ک به همراه دو زن انقلابی دیگر به اسامی فیدان دوغان و لیلا شایلمز طی یک حمله مسلحانه در مرکز مطالعات کردستان در پاریس پایتخت فرانسه ترور شدند.

 

در پی این واقعه، پلیس فرانسه فردی به نام عمر گونی که تبعه ترکیه بود را بازداشت کرد. او چندی پیش، قبل از نخستین جلسه دادگاه به شکل مشکوکی در زندان کشته شد.

 

اما یک فایل صوتی از مکالمه او با مقامات ترکیه با مضمون طراحی عملیات ترورعلیه سیاستمداران کرد به دست آمده است. زبیر آیدار، رمزی کارتال و آدم اوزون از جمله آنها هستند که در مذاکرات اسلو شرکت کرده بودند.

 

پس از واکاوی آرشیو مذاکرات اسلو مشخص شده فردی که صدای او در مکالمه تلفنی با عمر گونی وجود دارد، همان اوزان است که در چند دوره مذاکرات با نمایندگان پ.ک.ک حضور داشت. نام واقعی این شخص هنوز مشخص نیست. اما او از نزدیکان و همراهان هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه است.

 

با وجود گذشت پنج سال از واقعه ترور پاریس، فرانسه تاکنون زوایای پنهان این پرونده را روشن نکرده و از افشای تحقیقات در اینباره خودداری کرده است.