دومین روز جنگ آذربایجان با ارمنستان

حملات دو روز گذشته آذربایجان با همکاری رژیم ترکیه علیه آرتساخ (قره‌باغ) به کشته شدن تن انجامیده است. فرانسه اعلام کرد در کنار ملت ارمنستان خواهد بود.

وزارت دفاع آرتساخ که مورد حمایت ارمنستان است در بیانیه‌ای که صبح روز دوشنبه منتشر شد می‌گوید، در حملات آذربایجان ١٢ تن از نیروهای جمهوری خودمختار آرتساخ جان خود را از دست داده‌اند.

کشته شدن ده‌ها نفر

از نخستین روز حمله آذربایجان به آرتساخ در روز یکشنبه تاکنون ٣٢ جنگجوی ارمنی کشته شده‌اند. همچنین ۵ غیرنظامی آذربایجانی و ٢ غیرنظامی ارمنی در آرتساخ کشته شده‌اند.

اما وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که دست‌کم ٢٠٠ نظامی آذربایجان کشته شده‌اند.

منطقه آرتساخ که عمده ساکنان آنان را ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند از سال ١٩٩١ اعلام استقلال کرد. در جنگ‌های تحمیلی آذربایجان بر آرتساخ تاکنون ٣٠ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. سال ١٩٩۴ آتش‌بس دوطرف اعلام شد. آذربایجان مدعی است که ١٣ درصد از خاک کشور تجزیه شده است.

اعلام نارضایتی از جنگ‌افروزی رژیم ترکیه

پس از آغاز جنگ میان ارمنستان و آذربایجان در روز یکشنبه، ایروان وضعیت جنگی اعلام کرده و فراخوان بسیج عمومی صادر کرده بود. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که دولت آذربایجان «علیه ملت ارمنستان اعلان جنگ» نموده و افزود که ارمنستان و آذربایجان بسوی جنگی گسترده گام می‌بردارند. وی به مواضع رژیم ترکیه اعتراض کرد.

رژیم ترک در تمای سطوح دولت و رسانه‌های خود به نفرت‌پراکنی علیه ارمنی‌ها ادامه می‌دهند. گزارش‌های منتشر شده از حاکی از انتقال صدها مزدور از مناطق اشغالی سوریه به آذربایجان است.

وضعیت جنگی در آذربایجان

وزارت دفاع آذربایجان هم اعلام کرد که ارتش این کشور جنگ گسترده‌ای را آغاز کرده است. الهام علی‌اف رئیس جمهوری قول پیروزی در این جنگ را به مردم آذربایجان داد.

جنگ گسترده می‌شود

خط لوله نفت انتقال نفت دریای خزر به اروپا از نزدیکی منطقه آرتساخ می‌گذرد. آذربایجان تهدید کرد که به نیروگاه اتمی ارمنستان حمله می‌کند. ارمنستان هم در واکنش به این تهدید به آذربایجان هشدار داد که جنگ را به جنوب قفقاز گسترش می‌دهد.

گفتگوی پوتین با پاشینیان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته با همتای ارمنی خود تلفنی صحبت کرد. در مورد جزئیات این گفتگو خبری منتشر نشده است. از سوی دیگر طیب اردوغان دیکتاتور ترک با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان تلفنی گفتگو کرد.

فرانسه: در کنار خلق ارمنستان هستیم

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه خواستار آتش‌بس فوری میان طرفین جنگ شد و گفت:"همه جهان می‌داند که افرانسه در کنار ملت ارمنستان قرار دارد. باید فورا به توافق دست یابند. فرانسه همیشه در کنار خلق ارمنستان است."