دکتر آیتار: دیپلماسی روژآوا موفق بوده است

دکتر عثمان آیتار طی سخنانی با خبرگزاری فرات اعلام نمود که خودمدیریتی شمال-شرق سوریه از زمان شروع حملات اشغالگرانه دولت ترک، دیپلماسی فعال و پیروزمندانه‌ای را پیگیری کرده است.

استادیار دکتر عثمان آیتار استاد مدرسه عالی مالاردالن در سوئد طی گفتگویی با خبرگزاری فرات نیوز خاطرنشان ساخت که بعد از شروع حملات اشغالگرانه دولت ترک به روژآوا، کوردها در هر منطقه‌ای دست به اقدام زده و با اقدامات وسیع خود با اشغالگری به مخالفت پرداختند.

آیتار در این رابطه اظهار داشت که ٣٠- ۴٠ سال است سازمانها و احزاب کوردی در سوئد موفق به اجماع و ایجاد تشکلی واحد نشده‌اند، به منظور حمایت از روژآوا به اجماع دست زده و پلاتفرمی را در این رابطه ایجاد کردند. این مسئله برای کوردها جدید و بسیار مهم بود. آیتار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اتخاذ چنین موضعی به دلیل پیروزیهای روژآوا بوده است.

آیتار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که افرادی که به شیوه‌ای انتقادی به نیروهای سوریه دمکراتیک، یگانهای مدافع  زنان و یگانهای مدافع خلق برخورد می‌کردند نیز از روژآوا حمایت نمودند، هر شخصی که به روژآوا عزیمت کرده باشد، گفته است که در این بخش از کوردستان قدمهای بزرگی برداشته شده‌اند تا جایی که حتی وزیر امور خارجه سوئد، آنا لیندا نیز حملات اشغالگرانه دولت ترک را محکوم کرده و در تظاهرات حمایت از کوردها در روژآوا نیز مشارکت کرده و در این گردهمایی اظهار داشت که من کوهستان کوردها هستم. آشکار این پیام را به دولت ترکیه ارسال نمود. نمایندگان روژآوا به آسانی می‌توانند در پارلمان با نمایندگان و وزاری خارجه دیدار داشته باشند. تمامی این موارد برای کوردها و پیگیری مطالباتشان مثبت تلقی می‌شود.

آیتار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که بعد از شروع حملات اشغالگرانه دولت ترک، نیروهای کورد روابط بین‌المللی خود را به کار بسته و بدین شیوه اجازه ندادند که قتلعامهای وسیعی در این منطقه روی دهد. با این وجود نیروهای ترک در این منطقه به عنوان اشغالگر حضور داشته و در مناطق اشغال شده اعراب را اسکان می‌دهند، اما با این وجود در نهایت مجبور به عقب نشینی خواهند شد.

آمَد مایه هراس ترکیه است

آیتار در بخش دیکری از سخنان خود افزود که آمَد مایه هراس ترکیه است، نه روژآوا. آنچه که دولت ترکیه را به ترس وا می‌دارد، قدمهای مثبتی نیستند که در روژآوا برداشته شده‌اند، آنچه که مایه هراس دولت ترک است تاثیرگذاری این مسئله بر آمَد، وان، جولمرگ و در کل باکور کوردستان است. علیرغم آنکه همه براین نکته واقف هستند که از سوی روژآوا حتی یک سنگ نیز به سوی ترکیه پرتاب نشده است، ترکیه به دروغگویی روی آورده و ادعا می‌کند که از آنجا به ترکیه حمله شده است. اظهار می‌دارد که این منطقه منافع ترکیه را با تهدید مواجه کرده است. هراس عمیق ترکیه و اردوغان آمَد و باکور کوردستان است.

آیتار با توجه به اهمیت برقراری روابط دیپلماتیک روژآوا با روسیه، آمریکا، چین و بسیاری از کشورهای دیگر، اظهار داشت که ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد، با تمامی تلاشهای خود نتوانسته است ادعاها و خواستهای خود را به دیگر کشورها بقبولاند. و این مسئله نیز برای روژآوا و کوردها پیروزی بزرگی محسوب می‌شود.