دیدار با یکی از زندانیان سیاسی در امرالی

بعد از گذشت چند سال، سبیحه آسلان خواهر ویسی آکتاش، زندانی دربند در جزیره امرالی موفق به دیدار با برادرش شده است

  عبدالله اوجالان و دیگر زندانیان دربند در جزیره امرالی، هامیلی ییلدرم، ویسی آکتاش و عمر خیری کونار روز ۱۵ خرداد به مناسب عید فطر و دیدار با زندانیان عازم جزیره امرالی شدند. این سه زندانی در زمانی که فرایند صلح در ترکیه در دستور کار قرار گرفته بود، به زندان امرالی منتقل شده بودند. عمر خیری کونار و ویسی آکتاش از ۱۵ مارس ۲۰۱۵ و هامیلی ییلدرم از ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۵ از کلیه ملاقاتها محروم شده بودند.

  با شروع اعتصابات علیه انزوای رهبر خلق کرد، محمد اوجالان برادر رهبر خلق کرد در ۱۲ ژانویه سا ل ۲۰۱۹ با عزمیت به جزیره امرالی توانسته بود با برادرش ملاقات نماید. به رغم این دیدار، اعتصاب کنندگان با مشارکت هزاران نفر در زندان و خارج از زندان اعتصاب غذا ر ادامه دادند. سرانجام بعد از ۸ سال وکلای اوجالان اجازه یافتند عازم امرالی شده و در روزهای ۲ و ۲۲ ماه مه در امرالی با وی ملاقات نمایند. روز ۲۶ ماه مه وکلای اوجالان پیام وی را برای افکار عمومی منتشر و خواستار پایان دادن به اعتصاب و روزه مرگ شدند. بعد از پایان دادن به این اعتصاب، کونار، آکتاش و ییلدرم برای نخستین بار روز گذشته موفق به دیدار با اعضای خانواده‌اشان شدند. سبیحه آسلان در ارتباط با این دیدار با آژانس خبری مزوپوتامیا سخن گفت.

  آسلان با اشاره به تدابیر شدید امنیتی و بازرسی در چندین نقطه اظهار داشت: اگر اشتباه نکنم ۶ یا ۷ بار مورد بازرسی قرار گرفتیم. در برگشت نیز مجددا مورد بازرسی قرار گرفتیم. در مجموع ۱۲ تا ۱۳ بار مورد بازرسی قرار گرفتیم، تا جاییکه حتی کفشهایمان را نیز تفتیش نمودند. چندین بار دفاتر مربوطه را امضا کردیم.  بعد از بازرسیهای بدنی هر کدام از خانواده‌ها در اتاق جداگانه‌ای به ملاقات با زندانیان خود دست زده‌اند، اما آقای اوجالان و هامیلی ییلدرم و خیری کونار را ندیدیم. مدت این ملاقات با برادرم نیز یک ساعت بود.

  زمانی که برادرم وارد اتاق ملاقات شد، او را در آغوش گرفتم. نمیدانستم باید چکار کنم. دستها و صورتش را بوسیدم. احساس بسیار متفاوتی داشتم. به علت آنکه با گذشت چندین سال این نخستین باری بود که برادرم را ملاقات می‌کردم، بیشتر در ارتباط با مسائل خانوادگی سخن گفتیم. ۴ سال مدت کمی نیست. خبر درگذشت پدر بزرگمان را نیز به وی اطلاع دادم. برادرم همچنین اظهار داشت که معلوم نیست که آیا بار دیگر اجازه ملاقات داده می‌شود یا خیر، شاید این ملاقات آخرین دیدار باشد. شاید هم ملاقاتها همچنان ادامه داشته باشند. ویسی در این دیدار از وجود رطوبت در زندان ابراز ناراحتی کرده است.