رسانه‌های سوئد: انتخابات استانبول نشان از پایان اردوغان دارد

تلویزیون ملی، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های معروف سوئد نتایج انتخابات استانبول را به عنوان موفقیتی بزرگ برای اپوزیسیون ترکیه ارزیابی نمودند.

  پاول لِوِن ریاست بخش پژوهش‌های ترکیه در دانشگاه استوکهولم انتخابات استانبول را برای روزنامه‌ی اکسپرسن ارزیابی نموده و اعلام کرد، باوجود اینکه آ.ک.پ تمامی امکانات رسانه‌ای و دولتی را به کار گرفت اما نامزد اپوزوسیون در انتخابات موفقیت بزرگی را به دست آورد.

  وی اعلام کرد، " افزایش آرا به نسبت انتخابات ۳۱ مارس / ۱۰ فروردین برای اردوغان و نامزد انتخاباتی آ.ک.پ شرایط تحقیر آمیزی است. انجام این انتخابات نشان داد که در ترکیه دمکراسی نمرده و علی رغم تمامی مشکلات قادر به موفقیت هستند. "

  لون اظهار داشت، "‌ از دست دادن استانبول و دیگر کلان شهرها نشان می‌دهد که آ.ک.پ در برهه‌ی نابودی قرار دارد. اردوغان ریاست شهرداری را تبریک گفت اما امکان دارد اختیارات شهرداران را کاهش دهد. "

  در گزارش‌های خبرگزاری TT نیز آمده است، ممکن است شهردار جدید استانبول در آینده به رقیب رئیس جمهوری مبدل شود. امید کرملی پروفسوری جامعه‌‌شناس در دانشکده‌ی لوند به این خبرگزاری گفته‌ است، هنوز امیدهایی برای دمکراسی در ترکیه وجود دارد.

  در مکتوبی از ولوانگ هانسون که در روزنامه‌ي آفتونگلادت چاپ شده است، وی از انتخابات استانبول به عنوان بزرگترین شکست اردوغان نام برده است.

  سایت رسمی تلویزیون ملی سوئد با عنوان " نتایج انتخابات برای رژیم اردوغان تنها یک سیلی نخواهد بود" اعلام کرده است، از این پس اردوغان نخواهد توانست همانند گذشته در ترکیه حکمرانی نماید.