رشد صنعت در ایران منفی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران روز پنج‌شنبه از روند رشد منفی صنعت ایران خبر داد

   غلامحسین شافعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی، گفت: توصیف ما از صنعت درست نیست و آنچه در رابطه با صنعت و روند آن ادعا می‌کنیم، با آمارهای رسمی کشور تفاوت دارد و عدد صحیحی را نشان نمی‌دهد. سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های سال ۱۳۹۰، از ۱۴.۴ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده و نشان‌دهنده روند منفی رشد صنعت در کشور است.

  شافعی گفت، سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی بر اساس قیمتهای سال ۹۰ در سال ۹۳ حدود ۱۴.۴ درصد بوده است که این رقم در سال ۹۷ به ۱۲.۲ درصد رسیده است. این رقم ها رشد منفی صنعت در ایران را نشان می‌دهند.

   وی تلویحا به قبضه اقتصاد ایران از سوی سپاه و عوامل دولت سایه در ایران اشاره کرده و افزود: برنامه‌ریزی در کشور به گونه‌ای بوده که ممکن است یک بخش مسئولیت‌هایی داشته باشد اما اختیارات لازم را ندارد و این سبب می‌شود که نتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. منابع ارزی ما از شروع برنامه اول توسعه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۶، حدود سه هزار و ۲۰۳ میلیارد دلار بوده و با این رقم نتوانسته‌ایم ۳۰ میلیون شغل را ایجاد کنیم، در صورتی که چین با منابع ۳۲۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیون شغل ایجاد کرده است.

   غلامحسین شافعی در ادامه اعلام کرد، رشد اقتصاد بدون نفت منفی ۲.۴ درصد بوده است اما رشد صنعت منفی ۶.۵ درصد است. وی خاطرنشان کرد؛ ایران به شدت با کمبود و کاهش سرمایه گذاری در بخش صنعت مواجه است و روند کاهش رشد صنعت بسیار بالاست.

   شایان ذکر است که نوسانات شاخص‌های مختلف اقتصادی، شوک بازار ارز، کاهش ارزش ریال، تحریم و افزایش هزینه‌های نظامی ایران برای سرکوب در داخل و جنگ‌افروزی در خارج را می‌توان به عنوان دلایل منفی شدن اقتصاد ایران نام برد.