رکود اقتصادی ترکیه بدتر از آن چیزیست که تصور می‌شد

​​​​​​​گزارش‌های منتشر شده رسمی نشان می‌دهند، که اقتصاد ترکیه در سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱٨ نسبت به سطح بین‌المللی ۳ درصد افت داشته است و این در حالیست که پیش بینی می‌شد این افت حدود ۲.۷ درصد باشد

پس از آنکه پول ترکیه با بحران مواجه شد و ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داد رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱٨ تنها ۲.۶ درصد بود که از سال ۲۰۰۹ تاکنون این کمترین درصد رشد اقتصادی ترکیه بوده است. پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱٨ را ۲.۵ درصد تخمین زده بودند.

 

به نقل از بلومبرگ، ترکیه وارد اولین رکود خود طی ده سال گذشته شده و این امر ضربه سهمگینی بر دیکتاتور این كشور طیب اردوغان وارد خواهد کرد.

 

تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماهه قبلی سال ٢.۴ درصد نسبت به فصل قبل از آن کمتر شد. تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل ٣ درصد کاهش داشت. اقتصاددان‌ها یک کاهش ٢.۴ درصدی را در فصل آینده و ٢.۵ درصد افت را به صورت سالانه پیش بینی می‌کنند.

 

رژیم ترکیه بخش بزرگی از دارایی‌های این كشور را صرف جنگ با کردها و نیروهای مخالف خود کرده است که برای پایان دادن به نژادپرستی‌ جریان حاکم بر این كشور مبارزه می‌کنند. ترکیه به تشویق روسیه و ایران هزینه‌های سرسام‌آوری را صرف اشغال مناطق شمال غربی سوریه کرده است.

 

وضعیت شکننده اقتصادی ترکیه و حاکم نمودن جو امنیتی از سوی رژیم اردوغان بر آن سرمایه‌گذاران خارجی را هم مجبور به ترک این كشور کرده است. طبق آمارهای رسمی سرانه تولید ناخالص داخلی ترکیه از ١٠ هزار دلار در سال ٢٠١٧ به ٩۶٣٢ دلار در سال گذشته میلادی کاهش یافته است.