سیاست همگون خارجی و شکاف داخلی؛ چالش جدید برای ایران

حکومت ایران با جدی شدن احتمال ترک توافق هستەای برجام از سوی ایالات متحده امریکا طی روزهای گذشته سعی در پررنگ کردن تبعات این اقدام کردەاند. ترک برجام از سوی امریکا منجر به بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران و مطرح شدن دوباره گزینه نظامی خواهد شد. مقامات

حکومت ایران با جدی شدن احتمال ترک توافق هستەای برجام از سوی ایالات متحده امریکا طی روزهای گذشته سعی در پررنگ کردن تبعات این اقدام کردەاند. ترک برجام از سوی امریکا منجر به بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران و مطرح شدن دوباره گزینه نظامی خواهد شد. مقامات سپاه و دولت روحانی در حالی سعی در نمایش همبستگی در برابر تهدید امریکا کردەاند که در داخل کشور اختلافات علنی دارند.

 

دونالد ترامپ که پیش رسیدن به ریاست جمهوری گفته بود توافق برجام را پاره خواهد کرد در چند هفتەی گذشته بارها برجام را بدترین توافق ممکن برای امریکا خوانده است.

 

او که معتقد است ایران روح توافق هستەای را نقض کرده است بزودی، موضع جدید دولتش درباره این توافق را اعلام خواهد کرد. ترک برجام یک گزینه جدی بر روی میز ترامپ است. او همچنین گفته حکومت ایران از تروریسم حمایت می‌کند و به سراسر خاورمیانه خشونت، کشتار و آشوب صادر می‌کند.

 

در این بین بحث قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی در ایالات متحده داغ است.

 

سنای امریکا هم حبس شماری از شهروندان امریکایی در ایران را گروگانگیری خوانده و خواستار آزادی آنها شده است.

 

باقر نمازی، سیامک نمازی، کارن وفاداری، ژیو وانگ، نزار زکا و آفرین نیاسری شهروندان تبعه امریکا هستند به اتهامات متفاوت در ایران زندانی شدەاند.

 

در مقابل، لحن مقامات ایرانی هم تندتر شده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری امروز خود به طرح تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی امریکا واکنش نشان داد و مدعی شد که در چنین صورتی پاسخ ایران سخت، قاطع و کوبنده خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد چنین اتفاقی روی ندهد.

 

سخنان بهرام قاسمی یک روز پس از سخنرانی محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران بیان می‌شود که امریکا را تهدید کرد اگر قانون تحریم‌های جدید آن اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را به شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند. او گفت تحریم‌های جدید شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد.

 

مقامات دولت روحانی و سپاه و نزدیکان به بیت خامنەای در حالی با یک لحن در مورد خروج احتمالی امریکا از برجام موضعگیری کردەاند که اختلافات داخلی هـمچنان پابرجاست.

 

از جمله محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران با یک نوع حصر خانگی مواجه شده است. دادگاه ویژه روحانیت طی حکمی، محمد خاتمی را به مدت سه ماه از شرکت در مراسم سیاسی و تبلیغی منع کرده.

 

فشار بر خاتمی و دستگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور کنونی، صدای حامیان دولت و اصلاح‌طلبان را در آورده است. مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران احتمالا به اتهام فساد مالی دستگیر شده است.

 

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران به جناح رقیب خود در ایران تاخت. روحانی بدون این که به مورد خاصی اشاره کند گفت بعضی دستگاه‌ها بیکارند. باید شغلی داشته باشند، ناچارند عده‌ای را دم ساعت احضار کنند.

 

او در ادامه انتقادها از امضای توافق برجام با امریکا و اشتباه خواندن آن را رد کرد. خامنە ای از جمله کسانی بود که اعتماد به امریکا را اشتباه خوانده بود.