شلیک به برجام

با اعلام گام سوم ایران در کاهش از تعهدات برجامی خود، تنش‌های ایران با آمریکا و جهان غرب وارد مرحله جدیدی می‌شوند

   با شکست گفتگوهای عراقچی با مقامات فرانسوی، شامگاه روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از گام سوم ایران در کاهش تعهدات این کشور در برجام خبر داد. همزمان با این انتشار این خبر مقامات آمریکایی نیز از شدت گرفتن فشارها بر ایران خبر دادند.

   حسن روحانی شامگاه روز گذشته اعلام کرد ایران سومین و آخرین گام خود را مبنی بر کاهش تعهدات در برجام را برداشته و همزمان با آن برای دستیابی به توافق به کشورهای  ۱+۴  دو ماه فرصت می‌دهد. روحانی در این نشست خبری با تاکید بر توسعه سانتریفیوژهای جدید،  اظهار داشت ظاهرِ این گام سوم خیلی تکان‌دهنده نیست، ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است.

   ساعاتی قبل از این تصمیم ایران برایان هوک در نشستی با خبرنگاران اظهار داشته بود که تنها رویکردی که از این پس ادامه خواهد یافت اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران و  اعمال تحریم‌های جدید دیگری است که در راه هستند. از این روشن‌تر نمی‌توانیم بگوییم که عزم ما برای کارزار فشار حداکثری جزم است و قرار نیست استثنا یا معافیتی به کسی بدهیم.

​​​​​​​   در واکنشی دیگر به این تصمیم ایران، امروز پنج شنبه پنجم سپتامبر، دونالد ترامپ در نشستی با خبرنگاران و با اشاره به تلاشهای ایران و فرانسه برای دستیابی به تفاهمی گفت: همکاری رئیس‌جمهور ماکرون را بسیار تحسین می‌کنم اما قرار نیست ما از طریق رئیس‌جمهور ماکرون تعامل کنیم. آنها [ایرانیان] مستقیم با ما تعامل می‌کنند، لازم نیست به کشور دیگری رجوع کنیم.

​​​​​​​   علیرغم فرایند یکساله‌ای که اروپا تلاش داشته است تا نقش یک میانجی را بین ایران و آمریکا ایفا نماید، اما به دلیل سیاستهای اخاذی گرانه ایران، دور جدیدی از تقابل ایران و آمریکا شروع شده است که عملا نقش این اتحادیه را در کاستن از تنشها به حاشیه می‌راند. عدم توانایی اروپا در راه اندازی اینستکس، تداوم سیاستهای ایران در ابعاد مختلف که تهدیدی برای امنیت در سطح منطقه محسوب می‌شود، از جمله دلایلی محسوب می‌شوند  که این تنشها را تا حد یک رویارویی بزرگ به پیش برده است.

​​​​​​​   به رغم گامهای متحاطانه ایران در کاستن از تعهدات برجامی خود، اما این بار به نظر می‌رسد ایران با شلیک به برجام، عملا از نقش اروپاییان در مقام میانجگیری کاسته و گام جدیدی در راستای تقابل ایجاد می‌گردد که شاید زمینه های رویارویی را بیش از پیش گسترش دهد.