"شورای عالی فضای مجازی ایران" جزء ۲۰ نهاد سرکوبگر سایبری جهان

سازمان گزارشگران بدون مرز طی گزارشی ۲۰ نهاد دولتی و غیر دولتی سرکوبگر سایبری را منتشر کرد که "شورای عالی فضای مجازی ایران" یکی از این ۲۰ نهاد سرکوبکر سایبری معرفی شده است.

امروز پنج شنبه ۲۲ اسفند/ ۱۲ مارس روز جهانی "مبارزه با سانسور سایبری" است. سازمان گزارشگران بدون مرز که مرکز آن در پاریس است به همین مناسبت گزارشی منتشر کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش از ۲۰ نهاد دولتی و غیردولتی در سراسر جهان نام برده که در "سانسور سایبری" و اخلال در روند اطلاع‌رسانی دست دارند. این نهادها از ابزارها و فناورهای دیجیتال به منظور "جاسوسی و آزار" روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که این ۲۰ نهاد علاوه بر آنکه "دارای بدترین کارنامه در سرکوب سایبری" هستند همچنین خطری آشکار برای آزادی عقیده و بیان تصریح شده در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند.

"شورای عالی فضای مجازی ایران" یکی از این نهادهای سرکوبگر سایبری است که سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش خود به طور ویژه به آن پرداخته است.

در این گزارش آمده است: "شورای عالی فضای مجازی که در مارس ۲۰۱۲ /اسفند ۱۳۹۰ ایجاد شده و اعضای آن را شخصیت‌های ارشد نظامی ‌و سیاسی تشکیل می‌دهند، معمار اینترنت حلال است؛ یعنی یک اینترنت ملی مخصوص ایران که ارتباط آن با همه جهان قطع است".

شورای عالی فضای مجازی ایران در ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۰ به دستور مستقیم خامنه‌ای برای ایجاد "مرکز ملی فضای مجازی"  تشکیل شده است. همه‌ی اعضای این شورا یا توسط خامنه‌ای منصوب شده‌اند و یا توسط وی تایید شده‌اند.

 در فرمان خامنه‌ای "برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از شبکه جهانی اینترنت" و ایجاد "نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور" از جمله اهداف تشکیل شورای عالی فضای مجازی عنوان شده بودند.