صالح مسلم: حقوق سیاسی و فرهنگی قابل معامله نیستند

از روز ۲۶ام ژوئیه/ ۴ مرداد ماه سال جاری نشست‌ها میان هیئت‌ نمایندگان مجلس سوریه دمکراتیک ـ م.س.د و رژیم سوریه به شیوه‌ای رسمی آغاز گشته است.

از روز ۲۶ام ژوئیه/ ۴ مرداد ماه سال جاری نشست‌ها میان هیئت‌ نمایندگان مجلس سوریه دمکراتیک ـ م.س.د و رژیم سوریه به شیوه‌ای رسمی آغاز گشته است.

 

صالح مسلم، مسئول کمیته‌ی روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیک ـ 'تَو دَم' در رابطه با این نشست‌ها با آژانس خبرگزاری فرانسه(اَی.اف.پی) به گفت‌وگو پرداخت و تصریح کرد:" تلاش ما اینست که خودمدیریتی شمال سوریه را از جنبه‌ی دمکراتیک، نهادها و تشکیلات آن حفظ کنیم. به دلیل اینکه ما معتقدیم حقوق سیاسی و فرهنگی خلق‌ها را نمی‌توان معامله کرد."

 

صالح مسلم در ادامه اعلام کرد:" ذهینت حاکم بر سوریه هنوز آمادگی پذیرش این خودمدیریتی را ندارد، به همین دلیل نیز پیشرفت‌ها در این زمینه گام به گام تحقق می‌یابد."

 

ایشان همچنین خاطرنشان ساخت که تا زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، تنها رژیم مرکزگرای بعث می‌توانست حاکمیت را در دست بگیرد. بشار اسد نیز حاکمیت را از پدرش حافظ اسد به ارث برده است.

 

صالح مسلم در بخشی از سخنانش گفت:" شرایط در سوریه‌ی کنونی با سوریه‌ی قبل از جنگ داخلی بسیار متفاوت است. اکنون بایستی یک سیستم دمکراتیک غیرمرکزگرا جایگزین حاکمیت مرکزگرا شود."

 

صالح مسلم ضمن تاکید بر اینکه پیش از این رژیم سوریه هیچ‌گاه آنها را همچون جریانی مقابل مخاطب قرار نداده است، گفت:"اکنون ما با اراده و نیروی خود توازن قوا را در سوریه به نفع خود تغییر داده‌ایم."

 

بر اساس اظهارات این مسئول روابط خارجی تَو دَم، محتوای نشست‌ها با رژیم سوریه در رابطه با تغییر حاکمیت مرکزگرا، تنها محدود به مناطق کُردنشین نخواهد بود. بلکه این شیوه‌ی مدیریت دمکراتیک به الگویی برای تمام خلق‌های سوریه مبدل خواهد شد.

 

صالح مسلم تاکید می‌کند:"ما می‌خواهیم که تمام خلق‌های سوریه با آزادی و فرهنگ متفاوت متعلق به خود زندگی کنند. بنابراین لزومی ندارد که مسئولان خودمدیریتی شمال سوریه در رابطه با حقوق سیاسی و فرهنگی خلق‌ها نشستی برگزار کند." 

 

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از مفسران سیاسی بر این باورند که بشار اسد تنها به شرط از بین بردن خودمدیریتی دمکراتیک روژآوا، حاضر به پذیرش حقوق فرهنگی کُردها خواهد بود.

 

این در حالیست که الهام احمد، ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک که در نشست‌ها با رژیم سوریه حضور داشته، پیشتر اعلام کرده بود:" خودمدیریتی دمکراتیک دستاوردی است که در جنگ علیه داعش به دست آورده‌ایم." و ضمن تکذیب تمام شایعات مبنی بر هدف رژیم سوریه در تصفیه‌ی نیروهای کُرد، گفت:" برعکس این شایعات، گفت‌وگوهایی ازین دست با رژیم سوریه نداشته‌ایم."