عفو بین‌الملل خطاب به ابراهیم رئیسی: فورا به بازداشت خودسرانه‌ی کمال حسن رمضان پایان دهید

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل طی نامه‌ای از ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی خواسته است تا زمینه‌ی آزادی فوری کمال حسن رمضان زندانی سیاسی کورد اهل سریکانی را فراهم کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی خواستار یک تحقیق فوری، مستقل و بی‌طرفانه در زمینه‌ی شکنجه‌ی کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کورد توسط نیروهای امنیتی ایران شد.

سازمان عفو بین الملل در نامه‌ی خود همچنین از رئیسی خواسته است تا لحظه‌ی آزاد نمودن کمال حسن رمضان، او از خطر اجرای حکم اعدام و یا شکنجه و بدرفتاری در امان بماند.

کمال حسن رمضان زندانی سیاسی کورد اهل شهر سریکانی روژاوای کوردستان می‌باشد. وی در تیر ماه سال ۹۳ به همراه دو شهروند دیگر اهل ماکو توسط نیروهای سپاه استعمارگر پاسداران بازداشت شد و پس از چهار ماه بازجویی در بازداشتگاه‌های نهادهای امنیتی اورمیه به زندان مرکزی اورمیه منتقل شد.

وی در مرداد سال ۹۴ در شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب اورمیه با اتهام "عضویت در حزب کارگران کوردستان پ.ک.ک" به ١٠ سال حبس محکوم شد. این زندانی سیاسی اما در سال ۹۶ با پرونده‌سازی جدید سازمان اطلاعات سپاه اورمیه مبنی بر «کشتن یکی از اعضای سپاه در سال ۹۰» مواجه شد.

کمال حسن رمضان سرانجام در اردیبهشت سال ۹٨ به اعدام محکوم شده و این حکم به طور رسمی به وی ابلاغ شد.

بر اساس پرونده سازی جدید سازمان اطلاعات سپاه اورمیه، مقامات وزارت اطلاعات ایران مدعی شده‌اند هویت واقعی کمال حسن رمضان، "کمال سور" است. بر اساس این ادعا، کمال سور عضو حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) است که به‌ دنبال درگیری مسلحانه با نیروهای سپاه پاسداران در تابستان ۱۳۹۰، شعبه سوم دادگاه اورمیه در آبان‌ ماه همان سال به‌صورت غیابی برای او حکم اعدام صادر کرده است.

بنابر گزارش سازمان شبکه حقوق بشر کوردستان، کمال حسن رمضان در زمان محاکمه‌ی غیابی وی در ایران نبوده است و او یک شهروند کورد اهل سوریه می‌باشد.

سازمان عفو بین الملل نیز در نامه‌ی خود تاکید کرده است که نیروهای امنیتی ایران با شکنجه‌های شدید فیزیکی کمال حسن رمضان را مجبور کرده‌اند تا به هویت غیر واقعی خود اعتراف کند.

منابع حقوق بشری اعلام کرده اند که این زندانی سیاسی از سال ۹۵ توسط سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات اورمیه به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است تا به درگیری با نیروهای سپاه و قتل چند تن از اعضای سپاه اقرار کند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز به نقل از منابع خود شکنجه‌ی شدید وی مانند ضرب و شتم شدید، آویزان شدن از سقف و زدن با کابل و باتوم را تایید کرده است.

بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل کمال حسن رمضان باید در مهر ماه ۱۳۹۸ پس از دریافت عفو برای پرونده اصلی خود آزاد می‌شد، اما رژیم ایران همچنان به طور غیر قانونی وی را نگه داشته و مانع از آزادی وی شده‌اند.