عفو بین‌الملل کشته شدن دست‌کم ١٠۶ معترض در ٢١ شهر ایران را تأیید کرد

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرده است که از نظر این سازمان شمار واقعی افراد کشته شده بسیار بیش از این رقم است و بر اساس برخی اطلاعات بدست آمده به ٢٠٠ تن می‌رسد

اعتراضات سرتاسری ایران در پنجمین روز همچنان ادامه داشت. معترضین در شهریار، ماهشهر، خرمشهر، تهران، شیراز، زاهدان، اصفهان و چندین شهر دیگر به خیابان‌ها ریختند.

شاهدان محلی از زاهدان و شیراز روز سه‌شنبه در پنجمین روز اعتراضات به رسانه‌های خارج از ایران گفته‌اند که نیروهای دولتی به سوی معترضین تیراندازی کرده‌اند.

قطعی گسترده اینترنت با دستور وزارت امنیت کشور ادامه دارد. با اینهمه اندک گزارش‌های راه‌یافته به خارج از مرزها حاکی از تداوم اعتراضات به رغم فضای شدید امنیتی است.

جمهوری اسلامی در چهار روز چند شهروند را کُشت؟

هیچ یک از سازمان‌ها یا مقام‌های دولتی آماری از کشته شدگان اعتراضات ارائه نمی‌کنند. اگر چه انتظار نمی‌رود رژیم ایران شمار جانباختگان اعتراضات را منتشر کند، اما گزارش‌های منابع حقوق بشری مستقل تعداد آنان را تا ٢٠٠ نفر عنوان کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل تعداد کشته شدگان را ١٠۶ نفر در ٢١ شهر عنوان کرده و می‌گوید بیشتر شمار کشته شدگان در استان‌های خوزستان با ٣٢ کشته و کرماشان با ٣٠ کشته می‌باشد.

عفو بین‌الملل با استناد به گزارش‌های ویدیویی اعلام کرده که نیروهای رژیم در حمله به شهروندان از "گلوله‌های جنگی، ماشین‌های آب‌پاش، باتوم و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان" استفاده کرده‌اند.

در بیانیه این سازمان آمده است:"ویدئوهای تأیید شده، شهادت شاهدان عینی و اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی مدافعان حقوق بشر خارج از ایران نشان‌دهنده روش‌های نگران‌ کننده‌ای از قتل‌های غیرقانونی توسط نیروهای امنیتی ایران است."

این سازمان به تیراندازی تک‌تیراندازان حکومت از پشت‌بام و داخل هلی‌کوپتر به سوی معترضان اشاره کرده و می‌افزاید که سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی علیه معترضان «چراغ سبز» سرکوب برای نیروهای امنیتی بوده است.