عمر اوجالان: مخاطب اصلی مسئله کورد عبدالله اوجالان است

عمر اوجالان نماینده رحای ه.د.پ در پارلمان ترکیه در رابطه با حل مسئله‌ی کورد گفت؛" تنها مخاطب چاره‌یابی آقای اوجالان است"

عمر اوجالان پارلمانتار رحای حزب دمکراتیک خلق‌ها در گفتوگو با خبرگزاری فرات نیوز به ارزیابی راهپیمایی ه.د.پ، حصر امرالی و موضوع اتحاد کوردها پرداخت.

عمر اوجالان اعلام کرد، ه.د.پ به شیوه‌ای ویژه از سال ۲۰۱۵ با گذار از حد نصاب انتخاباتی مهر خود را بر تاریخ سیاسی ترکیه زد اما حکومت از آن زمان کشور را تحت ظلم و استبداد و خشونت قرار داده است. این خشونت فقط از لحاظ نظامی نیست بلکه در بعد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز کشور را با خشونت مواجه کرده است. پیشاهنگی این خشونت نیز بر عهده‌ی ائتلاف آ.ک.پ-م.ه.پ بوده و ارگنکن اوراسیا، سازمان‌های موازی از طریق گلادیو نیز بخشی از آن را تشکیل می‌دهند.

اوجالان در ادامه گفت، اکنون ۵ سال است که به طور ویژه سیاست سرکوب بر خلق‌های ترکیه و بویژه خلق کورد اعمال شده است و علیرغم ستمگری‌ها، آن‌ها بر سیاست دمکراتیک اصرار می‌کنند. اوجالان در این رابطه اظهار داشت که ذهنیت و سیاست حزب دمکراتیک خلق‌ها اینست که زمینه برای همه ایجاد شود تا به شیوه‌ای برابر و آزادانه بتوانند استقلال و هویت خود را کسب کنند و راه حلی برای مشکلات اجتماعی و خصوصا حل مسئله کورد از طریق صلح آمیز بیایند. عمر اوجالان در این خصوص اظهار داشت که حزب آنها همیشه پارلمان و عبدالله اوجالان را به عنوان مخاطب نشان داده‌اند.

عمر اوجالان  در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معقولترین مخاطب برای دست یابی به راه حل رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است  و دولت بین سالهای ٢٠١٢ و ٢٠١۵ در فرایندی برای دست‌یابی به راه حل با آقای اوجالان میز مشترکی را ایجاد کرد، هر چند این فرایند به نتیجه نرسید، اما آقای اوجالان به عنوان عالیترین مرجع و مخاطب نخست در نظر گرفته شد. دولت با نادیده گرفتن این تاریخ، با نادیده گرفتن این فرایند به عقل خود نیز خیانت می‌کند و حتی خلق خود را نیز عاری از عقل تصور می‌کند. ما اعلام می‌کنیم که این این برخورد و این ذهنیت اشتباه است. در فرایند راه حل مسئله کورد آقای اوجالان مخاطب اصلی برای حل مسئله کورد است. معقولترین مرجع و مخاطبی است که بیشترین نزدیکی با حل مسئله کورد را دارد.

جنگ و توافق

عمر اوجالان در بخش دیگری از سخنان خود افزود که همه می‌دانند و دولت نیز می‌داند که بیش از ۴٠ سال است که  نبردهایی در سطح متوسط در جریان هستند و میلیاردها دلار هزینه این جنگ‌ها توسط خلق پرداخت می‌شود، هزاران نفر نیز در این جنگ‌ها جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر نیز پناهنده و آواره شده‌اند.

اوجالان خاطرنشان ساخت که هر کس با هر طرفی که درگیر جنگ است، باید با همان طرف نیز به گفتگو و توافق دست بزند. ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌توانیم این مسئله را آسانتر کنیم، می‌توانیم راه را برای تحقق آن باز کنیم، می‌توانیم این مسئله را در پارلمان پیگیری کنیم، راه‌های سیاسی را در بالاترین سطوح پیدا کنیم، اما اگر شما با کسی صلح کنید که با او در حال جنگ هستید، آنگاه در انتخاب مخاطب خود نباید دچار اشتباه شوید.

یعنی به نظر ما این کار اشتباهیست که دولت در این زمینه با روئسای جاش‌ها و فئودال‌ها ارتباط برقرار می‌کند. همه‌ی این تلاش‌ها برای پاکسازی مسئله‌ی کورد است و ادغام کوردها به انحای مختلف در درون سیستم خودشان است.

تلاش برای عملی کردن پروژه اصلاحات شرق در روژاوا و شنگال

عمر اوجالان در اظهارات خود مسئله کورد را مسئله‌ای که از ۴۰ سال پیش آغاز شده باشد رد کرده و گفت: مسئله کورد مسئله‌ای یکصد ساله است و در این رابطه با اشاره به سالهای ۱۹۲۳-۱۹۲۰ گفت این مسئله از مجلس نخست ترکیه و پیمان لوزان به بعد گسترش یافته است. اوجالان در این خصوص گفت: طرح اصلاحات شرق با رهبری عصمت اینونو آماده شد، اکنون نیز از سوی رجب اردوغان در روژآوا، شنگال و بخش‌های دیگر کوردستان نیز در حال زمینه‌سازی برای اجرا است.

حضور کورد در عرصه بین‌المللی

عمر اوجالان همچنین گفت: در چارچوب پروژه اصلاحات شرق لازم است که باکور کوردستان به لابراتواری تبدیل شود. مابراین باور هستیم که با حضور سیاستمدارانی که از اراده لازم برای مقابله با ان برخودار باشند، با سخنان آقای اوجالان این مسئله می‌تواند حل شود. حزب دمکراتیک خلق‌ها در این رابطه نقش و عملکرد خود را نشان داده است. مسئله کورد مسئله‌ای اساسی است، زیرا مسئله کورد باعث پیدایش مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی فراوانی شده است.

در این میان ما نمی‌توانیم مسئله هدف-نتیجه را انکار کنیم، زیرا هر روز ده‌ها جوان کورد زندگی خود را از دست می‌دهند. به همان نحو نیروهای امنیتی، نظامی در ترکیه نیز زندگی خود را از دست می‌دهند. نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت.

عمر اوجالان در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که دولت از سالهای ۱۹۹۰ به بعد به شیوه‌ای متمایز، در سال‌های ۲۰۰۰ نیز به گونه‌ای دیگر و اکنون نیز با سیاست سنتز اسلام سیاسی و ترک-اسلام به مقابله با خواست‌های خلق کورد می‌پردازد. دولت با بهره‌برداری از ذهنیت امت می‌خواهد که کورد را از ارزش‌های خود، از ارزش‌های ملی و مشروع خود عدول کنند. اما دولت دچار اشتباهی عظیم شده است. کورد اکنون در حوزه بین‌المللی سیاست‌ورزی می‌کند. در روژآوا، باکور کوردستان و باشور کوردستان در این راستا هزینه‌های فراوانی داده است.

کورد با ذهنیت اتحاد ملی عمل می‌کند

عمر اوجالان خاطرنشان کرد که بمباران کوبانی، شنگال و مخمور در جغرافیای کوردستان روی داده است و نمی‌توان به هیچ وجهی آن را قبول کرد. وی با اشاره به اینکه شنگال و کوبانی پیش از این نیز مورد حمله داعش قرار گرفته بودند اظهار داشت: کورد در بعد فکری و اعتقاداتی خود از نگرش متمایزی برخوردار بوده و خواهان اتحاد ملی است. در دمکراسی ما می‌توانیم بر اساس ارزش‌های ملی متحد شده و مبارزه کنیم.

انزوای تحمیلی بر امرالی حمله به خلق کورد را افزایش می‌دهد

عمر اوجالان به منظور خاتمه دادن به انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز اظهار داشت که ترکیه با این اقدامات حتی قانون اساسی خود را نیز نقض می‌کند. ما همیشه تکرار می‌کنیم: ما خواستار رفتاری جداگانه و یا امر خیر از سوی دولت ترکیه نیستیم. انزوایی که علیه آقای اوجالان تحمیل شده است در ذهن کورد جا گرفته است. این مسئله مسئله‌ای نیست که با ۲۰ دقیقه حرف زدن حل شود. از نظر ما دیدار با وکلا و خانواده وی به تنهایی مایه قبول نیست، زیرا انزوا علیه آقای اوجالان تحمیل انزوا علیه تمامی خلق کورد است. ما این مسئله را قبول نمی‌کنیم.

نگرش و پارادایم آقای اوجالان در تمامی منطقه گسترش یافته است. فلسفه وی حیات بخش است. انزوا علیه آقای اوجالان به معنای افزایش خشم فروخورده کورد علیه دولت و سیستم است.