فراخوان عفو بین‌الملل برای آزادی فوری مدافعان حقوق بشر و بازداشت‌شدگان آبان و دی ٩٨

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای کتبی ضمن اظهار نگرانی در رابطه با شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران از مسئولان قضایی رژیم جمهوری اسلامی خواسته است تا بدون قید و شرط صدها زندانی عقیدتی را آزاد کند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به وضعیت غیربهداشتی زندان‌های رژیم ایران و شیوع ویروس کرونا جمهوری اسلامی را متهم کرده است که زندانیان عقیدتی (از جمله مدافعان حقوق بشر و بازداشت‌شدگان قتلعام‌های آبان و دی ١٣٩٨) را عمدا از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم کرده است.

متن بیانیه عفو بین‌الملل به شرح زیر است:

"فراخوان اقدام فوری

زندانیان در معرض ابتلا به ویروس کرونا

با توجه به نگرانی‌های شدید در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، مقام‌ها و مسئولان این کشور باید صدها زندانی عقیدتی را بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کنند. مقام‌ها و مسئولان باید تدابیر لازم برای حفظ سلامت همه‌ی زندانیان را اتخاذ کرده و آزادسازی بازداشت‌شدگان منتظر محاکمه و کسانی را که ممکن است به ویژه در معرض خطر ابتلای شدید یا مرگ باشند بی‌درنگ در دستور کار قرار دهند.

در چندین زندان در نقاط مختلف کشور، آزمایش‌های انجام‌شده ابتلای تعدادی از زندانیان به ویروس کرونا را تأیید کرده است، و این موجب نگرانی شدید در مورد سلامت زندانیان هم‌بند آنان می‌شود. به عقیده‌ی «سازمان جهانی بهداشت»، به نظر می‌رسد که بعضی از افراد به طور خاص در معرض خطر بیماری شدید یا مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس هستند، از جمله افراد سالمند و کسانی که از قبل به مشکلات جسمی دیگری مبتلا بوده‌اند. چنین افرادی در میان زندانیان ایران وجود دارند. به علاوه، بعضی از زندانیان به طور پیوسته از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب محروم شده‌اند و این مسئله می‌تواند این افراد را در صورت ابتلای آنان به این بیماری، آسیب‌پذیرتر کند. سازمان عفو بین‌الملل به طور مستند گزارش داده است که در زندان‌های ایران از سلب دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب به عنوان یک اقدام تنبیهی برای مجازات زندانیان عقیدتی استفاده می‌شود.

تعداد زیادی از زندانیان در نقاط مختلف کشور از مسئولان درخواست کرده‌اند که به مسئله‌ی جمعیت بیش از حد ظرفیت، وضعیت ناسالم، و شرایط غیربهداشتی زندان‌ها رسیدگی کنند؛ این مسئله خطر ابتلای زندانیان به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. همچنین، گزارش شده است که صابون یا سایر شوینده‌های بهداشتی به اندازه‌ی کافی در اختیار بعضی از زندانیان قرار نمی‌گیرد.

بسیاری از خانواده‌های زندانیان نیز در مورد سلامت بستگان‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند که مسئولان باید زندانیانی را که علائم ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها دیده می‌شود به طور مرتب مورد آزمایش قرار دهند."