فروکش کردن جدال لفظی آمریکا و ایران

به نظر می‌رسد طی سه روز اخیر و بعد از تهدید ترامپ به نابودی رژیم ایران، جدال لفظی بین این دو کشور نرمتر شده باشد. این لحن نرم آمریکا حتی بعد از تایید احتمال دست داشتن ایران در انفجار کشتی‌های نفتکش در فجیره تغییر چندانی نکرده است.

  شامگاه روز گذشته  پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز طی سخنانی اظهار داشت که دونالد ترامپ به دنبال جنگ با ایران نبوده است بلکه درصدد مهار این کشور برآمده است. شاناهان در بخش دیگری از سخنان خود خود افزود که تمرکز اصلی ما در مرحله فعلی روی این است که جلوی خطای محاسبه ایران را بگیریم. ما خواهان تشدید تنش در وضعیت کنونی نیستیم. اقدامات ما برای بازدارندگی است و برای جنگ نیست. ما در آستانه آغاز جنگ قرار نداریم .سخنان پاتریک شاناهان در جمع خبرنگاران پس از جلسه غیر علنی کنگره مطرح شد که در آن مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا گزارشی درباره تحولات مرتبط با ایران ارائه داد. سازمان ملل کنحد نیز روز گذشته با اعلام نگرانی خود  از افزایش حملات لفظی و تنش‌ بین این دو کشور، خواستار حفظ آرامش و دوری گزیدن از اقداماتی شده‌است که به تنش‌ها دامن می‌زند.

  سیاست برخورد غیر مستقیم آمریکا با ایران و تمرکز بر فشار اقتصادی بر این کشور از مهمترین استراتژیهایی است که همچنان به عنوان رویکرد اصلی امریکا در مقابل ایران پیگیری می‌شود. در همین رابطه سناتور لیندزی گراهام  نیز با اشاره به اتمام سیاست مماشات اوباما با ایران اظهار داشته سیاست فشار حداکثری در حال جواب دادن است زیرا جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کرده است.

  محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز روز گذشته آمریکا را به راه‌اندازی بازی بسیار خطرناکی در آب‌های خلیج و نیز جنگ اقتصادی علیه ایران متهم نمود. ظریف نیز در این میان از عدم تمایل ایران به جنگ با امریکا گفته و اظهار داشت که ایران تمایلی به درگیری نداشته اما در صورت وقوع آن از خود دفاع خواهد کرد. این واکنش رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در حالی رخ می‌دهد که روز دوشنبه مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان مل نوشته بود که تنها راه‌حل تنش‌های کنونی اتخاذ رویکرد برد-برد از طریق مشارکت فعالانه است. مسائل امنیتی پیچیده فعلی منطقه فقط از طریق تعامل سازنده و گفت‌وگو میان کشورهای حوزه‌ی خلیج مهار و حل‌و‌فصل شدنی است.