لغو تمدید معافیت مشتریان نفتی ایران توسط آمریکا

لغو تمدید معافیت خرید نفت از ایران  ممکن است بر قیمت جهانی نفت تاثیر بگذارد

یک روزنامه‌نگار واشگتن پست که با مقامات وزارت امور خارجه‌ی آمریکا در ارتباط است اعلام کرد، آمریکا قصد دارد معافیت مشتریان نفتی ایران را از تاریخ ۲ مه /۱۲ اردیبهشت لغو کند. این خبر توسط خبرگزاری رویترز نیز تایید شده است. این خبرگزاری همچنین اعلام کرده است احتمالا مایک پمپئو وزیر خارجه‌ی آمریکا روز ۲۲ آوریل / ۲ اردیبهشت این خبر را به طور رسمی اعلام خواهد کرد.

 

سال گذشته آمریکا ٨ کشور چین، هند، ترکیه، کره‌ی جنوبی، تایوان، ایتالیا، یونان و ژاپن را از تحریمها معاف کرده بود. در طول این یک سال ایتالیا، تایوان و یونان خرید نفت از ایران را متوقف کردند و اکنون ۵ کشور چین، هند، ژاپن، کره ی جنوبی و ترکیه باید خرید نفت از ایران را به صفر برسانند در غیر اینصورت مشمول تحریمهای آمریکا خواهند شد و تجارت این کشورها با آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

چین و هند دو مشتری بزرگ و اصلی نفت ایران هستند. کشور چین در واکنش به این خبر اعلام کرده است که تجارت آنها با ایران در چهارچوب قانون است و آنها مخالف تحریمهای یک جانبه‌ی آمریکا علیه ایران هستند. ترکیه نیز خواستار تمدید معافیت این کشور شده است اما کشورهای ژاپن و کره‌ی جنوبی در یک سال اخیر خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند.

 

لغو تمدید معافیت خرید نفت از ایران  ممکن است بر قیمت جهانی نفت تاثیر بگذارد، اما واشنگتن پست در گزارش خود اعلام کرده است که وزارت امور خارجه‌ی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط کنونی به صفر رساندن فروش نفت توسط ایران تغییر محسوسی بر قیمت نفت نخواهد گذاشت چون از یک طرف عرضه‌ی نفت خام در بازار بیشتر از تقاضا میباشد و از طرف دیگر عربستان سعودی و امارات متعهد شده‌اند تا برای خریداران نفتی ایران تسلیهات خاصی قائل شوند‌.