محمود هاشمی شاهرودی درگذشت

​​​​​​​رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ٧٠ سالگی به دلیل بیماری فوت کرد

از بیماری هاشمی شاهرودی اطلاع چندانی در دست نیست. برخی منابع دولتی بیماری وی را سرطان و برخی دیگر تومور مغزی عنوان کرده‌اند.

 

محمود هاشمی شاهرودی، از ٢۴ مرداد ١٣٧٨ تا ٢۴ مرداد ١٣٨٨ بمدت ١٠ سال رییس قوه‌ی قضاییه بود و در زمان ریاست وی بیشتر از دو هزار نفر [بنا به آمارهای رسمی] (هرچند که این آمار می‌تواند خیلی بیشتر باشد) که در میان آنان شمار زیادی از کودکان زیر سن قانونی و زنان و فعالان سیاسی از جمله "فرزاد کمانگر"معلم زندانی کُرد، شیرین علم‌هولی، علی حیدریان و فرهاد وکیلی و دهها زندانی سیاسی دیگر وجود داشتند، با دستور وی اعدام گردیدند. به همین دلیل از هاشمی شاهرودی به عنوان نامزد جانیشنی علی خامنه‌‌ای رهبر رژیم ایران هم نام برده شد.

 

محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه‌ی قضاییه‌ی سابق و عضو شورای نگهبان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام کنونی، که در جریان اعتراضات خلق‌های ایران، جهت مداوای بیماری خود، به یکی از کلینیک‌های تخصصی در شهر هانوفر آلمان رفته بود، پس از اعتراض ایرانیان مقیم آلمان و شکایت یکی از نمایندگان پیشین حزب سبز آلمان در مورد اعدام بیش از ٢٠٠٠ نفر از کودکان، زنان و مردان ایرانی، به ناچار مدت درمان خود را نیمه‌تمام رها کرده و بصورت مخفیانه از آلمان گریخت.

 

بیوگرافی مختصر محمود هاشمی شاهرودی:

− عضو سومین (۱۳۷۱-۱۳۷۷)، چهارمین (۱۳۷۷-۱۳۸۳)، پنجمین (۱۳۸۳-۱۳۸۹)، ششمین (۱۳۸۹-۱۳۹۵) و هفتمین (۱۳۹۵-۱۳۹۷) دوره شورای نگهبان؛ رییس قوه قضاییه (۱۳۷۸-۱۳۸۸)؛ عضو سومین (۱۳۸۵-۱۳۷۷)، چهارمین (۱۳۸۵-۱۳۹۵) و پنجمین (۱۳۹۴-۱۳۹۷) مجلس خبرگان از خراسان رضوی؛ عضو ششمین (۱۳۹۰-۱۳۸۵)، هفتمین (۱۳۹۵-۱۳۹۰) و هشتمین (۱۳۹۶-۱۳۹۷) دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام

− تولد: ۱۳۲۷، نجف، عراق

  • مرگ: سوم دی‌ماه ١٣٩٧، تهران

− تحصیلات: تحصیلات حوزوی، حوزهی علمیهی نجف (عراق)

− نام پدر: محمدعلی

− سابقه زندانی قبل از انقلاب دارد.

− سابقه حضور در جنگ ندارد

− عضو جامعه مدرسین حوزهی علمیه قم

هاشمی شهرودی با آیت الله خمینی و سید محمدباقر صدر در عراق تحصیل کرد. ایشان در حدود سال  ۱۳۵۵ به مقام «اجتهاد» رسید. دولت عراق، هاشمی شهرودی را برای چندین سال زندانی کرد. در اردیبهشت سال ۱۳۵۹، وی را به ایران تبعید کردند. به عنوان رئیس و سخنگو شورای عالی انقلاب اسلامی در عراق، هاشمی شهرودی نقش مهمی را در شکل گیری شورای عالی انقلاب اسلامی در عراق به نام تشکیلات بدر ایفا نموده است. در اوایل سال ۱۳۷۰، آیت الله خامنه ای وی را به عنوان مدیر بنیاد مؤسسه دانش نامه ی فقه اسلامی منصوب کرد. هاشمی شهرودی در مرداد سال ۱۳۷۸، از شورای نگهبان استعفا داد تا رئیس قوهی قضائیه شود، ایشان نائب رئیس چهارمین مجلس خبرگان و نائب دوم رئیس پنجمین مجلس خبرگان بود. در سال ۱۳۹۰، آیت الله خامنه ای وی را به عنوان عضو کمیته پنج نفره حل و فصل اختلافات قوا منصوب کرد.

-در ۲۳ مرداد سال ۱۳۹۶، آیت الله خامنه ای ایشان را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد. ایشان به عنوان عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۰ منصوب شد.