"معیارهای حقوق بشر در رفتار با اوجالان نقض می‌گردند"

یک عضور پارلمان اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید: اوجالان در زندان انفرادی به سر می‌برد و بر اساس مبانی حقوق بشر و پیمان ژنو با وی رفتار نمی‌شود و مبانی حقوق بشر اروپا در مورد وی نقض می‌شود.

آرنه گریک پارلمانتار اتحادیه‌ی اروپا از لیست حزب اتحاد مسیحیت در مصاحبه‌ای با روژ نیوز نظرات خود را در مورد اشغالگری دولت ترکیه و حصر عبدالله اوجالان بیان کرد.

 

گریک در ابتدای سخنانش گفت: من یک عضو حزب اتحاد مسیحیت هستم و ۵ سال است که در پارلمان اروپا فعالیت می‌کنم. ما اعضایی داریم که به طور ویژه بر مسئله‌ی خاورمیانه و عفرین متمرکز هستند. ما معتقدیم نباید فقط از رسانه‌ها شرایط حاکم بر عفرین را دنبال کنیم بلکه بهتر است خود در منطقه مستقر باشیم و واقعیات را ببینیم و رخدادها را از نزدیک دنبال کنیم.

 

وی در مورد اشغالگریهای دولت ترک گفت: ما به این باور رسیده‌ایم که دولت ترکیه از حقوق خود در ناتو برای منافع خود استفاده کرده است نه برای همکاری و یا آزادسازی کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند و نه برای شکست داعش و آزاد‌سازی منطقه از دست این گروه تروریستی.

 

آرنه در مورد حصر تحمیل شده به عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد گفت: من به عنوان یک پارلمانتار می‌خواهم فعال باشم، بخصوص اکنون که می‌بینیم اوجالان در زندان انفرادی به سر می‌برد و بر اساس مبانی حقوق بشری و پیمان ژنو با وی رفتار نمی‌شود. در آنجا حقوق بشر پایمال می‌شود، اروپا هم اعلام کرد که پ.ک.ک یک گروه تروریستی نمی‌باشد، به همین دلیل نباید با وی اینگونه رفتار شود.

 

وی در مورد اهداف آنها در پارلمان اروپا اعلام کرد، هدف آنها در پارلمان اروپا این است که حقیقت پنهان نماند. وی گفت: حتی اگر آنها با هم دوست باشند اما باید بر اساس اعمال و اقداماتشان با آنها رفتار شود. اگر آنها در این زمینه حقایق را پایمال کنند، باید آشکار شود. از طرف دیگر باید تاکید کنیم که ما در مورد چه کسی سخن می‌گوییم؟ وقتی ما از کردها سخن می‌گوییم، زمانی که از ایزدیها و سایر کردها حرف می‌زنیم در مورد چه کسانی سخن می‌گوییم؟ ما در مورد یک تاریخ بحث می‌کنیم، در مورد یک فرهنگ که صاحب تاریخ خود است سخن می‌گوییم.

 

همچنین گریک در مورد آینده‌ی کردستان گفت: باید صفحه‌ای تازه برای آینده گشوده شود و برای فرزندانمان شادی و صلح را محقق کنیم. اکنون کردها در حال جشن گرفتن سال نو هستند، جشن طبیعت باید با شجاعت و دلیری همراه باشد. باید فرزندانمان را برای فردایی نو آماده کنیم تا آنها نیز در کشور خود با آرامش زندگی کنند، تا با هم و در کنار هم با آرامش زندگی کنند نه اینکه شرایط کنونی باز هم تا هزاران سال دیگر ادامه پیدا کند.

 

گریک در پایان سخنانش برای کردها آرزوی موفقیت کرد و گفت: من می‌خواهم همیشه با کردها و کسانی که خود را کرد می‌دانند زندگی کنم، به آنها بگویم که زندگی فقط سیاه نیست، فقط تاریکی نیست. نباید به خاطر گذشته ناامید شوند، باید به آینده امیدوار باشیم و با توجه به شرایط خودمان دلیر باشیم.

 

آرنه گریک، در سال ۱۹۶۴ در هامبورگ متولد شد. در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار به عضویت پارلمان اتحادیه‌ی اروپا درآمد. وی در چندین حزب سیاسی فعالیت داشته است.

 

در انتخابات سال ۲۰۰۹ کاندیدای اول حزب خود بوده است، در سال ۲۰۱۳ به عنوان معاون اول رئیس فدرال انتخاب شده است. چند سالی رئیس کل حزب "خانواده‌ی آلمانی" بوده است. در سال ۲۰۱۴ به عنوان عضو پارلمان اتحادیه‌ی اروپا انتخاب شد. در سال ۲۰۱۷ استعفای خود را تقدیم حزب خانواده‌ی آلمانی کرده است. اکنون یکی از اعضای جنبش سیاسی مسیحی اروپا ECPM در پارلمان اروپا است.