مهاجرت شهروندان و تداوم ناامنی‌ها در خوزستان/ ٢٠٠ نفر تاکنون بازداشت شده‌اند

به گفته نماینده شادگان در مجلس بسیاری از ساکنان خوزستان از ترس تداوم ناامنی‌ها از این منطقه کوچ کرده‌اند. خوزستان از اوایل فروردین صحنه درگیری و سرکوب اعتراضات مردمی است.

به گفته نماینده شادگان در مجلس بسیاری از ساکنان خوزستان از ترس تداوم ناامنی‌ها از این منطقه کوچ کرده‌اند. خوزستان از اوایل فروردین صحنه درگیری و سرکوب اعتراضات مردمی است.

 

خوزستان از ٢٢ مارس/ ٢ فروردین شاهد اعتراضاتی است که بیشتر شهرهای این استان را در برگرفته و هدف از آن اعتراض به تبعیض، فقر و  انکار هویتی خلق عرب از سوی نهادها و رسانه‌های دولتی ایران است.
 

اعتراضهایی که ابتدا در اهواز آغاز شد و سپس به شهرهای ماهشهر، آبادان و خرمشهر هم کشید.

 

تظاهرات خیابانی شهروندان عرب در هفته گذشته با حمله نیروهای انتظامی و ضدشورش مواجه شد. دهها نفر در این تظاهرات زخمی و یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، از تعداد مجروحان گزارشی منتشر نشده است.

 

بنابر گفته‌های یک فعال حقوق بشری در اهواز، نیروهای سرکوبگر رژیم ایران در حمله به شهروندان عرب در چهارشنبه شب (۴ آوریل/ ١۵ فروردین) ٢٠٠ نفر را بازداشت کرده‌اند.

 

یک روز پس از بازداشت شهروندان عرب خودرو متعلق به نماینده شادگان در مجلس ایران هدف تیراندازی "افراد ناشناس" قرار گرفته بود. اگر چه این حمله تلفاتی جانی در بر نداشت اما بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است.

 

مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری وابسته به مجلس با اشاره به تیراندازدی به خودرو شخصی وی در شادگان گفته است:"اگر تیراندازی به مسئولان نظام باب شود دیگر کنترل آن سخت خواهد بود."

 

او در ادامه ضمن اشاره به مهاجرت شمار زیادی از ساکنان خوزستان به دلیل فقدان امنیت از تداوم صدای تیراندازی در خوزستان به درازای "شب تا صبح" خبر داده است.

 

اعتراضات خلق عرب در پی پخش برنامه‌ای در تلوزیون ملی ایران آغاز شد، در این برنامه هر نقطه از ایران با عروسکی که لباس ملی آن منطقه را بر تن داشت مشخص شده بود اما عروسک استان خوزستان لباس عربی به تن نداشته و همین امر سبب خشم مردم منطقه شد.

 

خلق عرب به مانند سایر خلقهای ایران سالهاست که از انکار هویت و نژادپرستی و تبعیض نژادی حکومت مرکزی رنج میبرد، بیکاری در این مناطق در اوج قرار دارد، بحران ریزگردها و نابودی محیط زیست منطقه نیز بر سایر مشکلات افزوده شده و همین عوامل سبب نارضایتی خلق عرب شده است.