ناآرامی و شورش در زندان همدان در پی شیوع ویروس کرونا

گزارش‌های تأیید نشده از مهاباد از تیراندازی مأموران زندان مهاباد به سوی زندانیان خبر می‌دهند. گزارش‌های تأیید نشده دیگری در مورد اعتصاب غذای زنان محبوس در زندان اورمیه منتشر شده است.

شامگاه شنبه ۹ فروردین زندانیان زندان الوند همدان در اعتراص به شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها و عدم اعزام زندانیان به مرخصی دست به شورش زدند.

شورش و ناآرامی در زندان الوند همدان پنجمین مورد شورش زندانیان طی ۱۰ روز گذشته می‌باشد.

گفته می‌شود شورش زندانیان در ایران از بیم شیوع ویروس کرونا در زندانها می‌باشد.

بعد از شورش در زندان پارسیلون خرم آباد، الیگودرز در لرستان، زندان تبریز در آذربایجان شرقی و زندان سقز در استان سنه، شورش ر زندان همدان پنجمین ناآرامی در زندانهای ایران طی ۱۰ روز گذشته میباشد.

همچنین منابع محلی از اعتصاب غذا در زندان زنان اورمیه پس از مرگ یک زن زندانی به علت ابتلا به کرونا و عدم رسیدگی پزشکی به وی تا زمان مرگ، خبر داده‌اند.

مقامهای قضایی و انتظامی ساعت‌ها در مورد شورش در زندان الوند همدان سکوت کردند اما در نهایت صبح یکشنبه دادستان همدان با تایید شورش در زندان الوند همدان، درگیری مسلحانه و فرار زندانیان را تکذیب کرد.

حسن خانجانی گفت، اعتراض در زندان همدان به دلیل شیوع کرونا بوده است و هم اکنون اوضاع تحت کنترل می‌باشد.

خانجانی گفت خبرهای منتشر شده در خصوص فرار زندانیان همدان تکذیب می‌شود اما در جریان اعتراض زندانیان تعدادی پتو به آتش کشیده شد و در ادامه با همکاری زندانیان در خاموش کردن آتش اتفاق خاصی رخ نداد.

عصر شنبه ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در جلسه ویژه‌ای به همراه غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون خود، محمدجعفر منتظری دادستان کل، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و چند مقام قضایی و امنیتی دیگر اعتراض و شورش در زندان‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه رئیسی به محمد جعفر منتظری دادستان کل ایران ماموریت داد تا ضمن پیگیری اعتراضات اخیر در زندان‌ها با تشکیل کمیته‌های قضایی، اطلاعاتی و انتظامی در تهران و همه استان‌ها نسبت به "تشدید مراقبت‌های امنیتی از زندان‌ها و دستگیری زندانیان فراری" از زندان‌ها مختلف به ویژه زندان سقز اقدام کند و با "شناسایی قاصران و مقصران" با آنها برخورد قاطع قضایی انجام شود.

طی ساعات گذشته نیز خبرهایی از شورش و نا آرامی در زندان مهاباد در استان اورمیه منتشر شده است. منابع محلی از فرار تعدادی از زندانیان از زندان مهاباد خبر می‌دهند. برخی منابع نیز از تیراندازی و کشته و زخمی شدن تعدادی از زندانیان خبر داده‌اند.